Ketting eraf - april
Leerlingen krijgen een introductie op het thema 'een veilige fiets' aan de hand van een verhaal. Dit kun je voorlezen of afspelen op het digitale schoolbord. Het verhaal met bijbehorende plaat geeft aanleiding voor een gesprek met leerlingen over fietsverlichting, remmen en fietshelmen. Vervolgens kun je verkeersbegrippen benoemen met de begrippenwolk en verdiepingsvragen stellen. Als afsluiter vind je allerlei spellen, video's en liedjes op de vertelplaat.
Geselecteerd lesmateriaal
Oefening - Lesbrief: Ketting eraf!
Begrippen:
rijbaan, stoep, eenwielerfiets, fiets, step, motor, hond, voetganger
In de klas
- Lees het verhaal met de leerlingen of speel het automatisch af op het digitale schoolbord.
- Bespreek na. Waarom moet een fiets goede verlichting hebben? En remmen? Wat zijn reflec-toren? Wie draagt er een (fiets)helm? Waarom?
- Bekijk de plaat met de leerlingen. Benoem de verschillende verkeersbegrippen aan de hand van de begrippenwolk en stel verdiepings vragen. Wat heb jij voor fiets? Wat zit er allemaal op en aan? Verlichting? En goede remmen? En wat zit er op de fiets van je vader/moeder? Ook een fietsstoeltje? Zitten daar riemen aan en voetsteunen?
- Klik in de digitale versie van de verkeers kalender-plaat op spellen, video’s en liedjes en ontdek samen met de leerlingen de verschillende inter-actieve elementen op de plaat.
Praktijkoefeningen
Laat de leerlingen hun fiets mee naar school nemen. Download van de website www.schoolopseef.nl het formulier voor een fietskeuring en print deze uit.
Benoem met de leerlingen de verschillende element-en van de fiets en laat ze deze op de fiets aanwijzen. Is alles aanwezig? En doet alles het nog goed?
Praatplaat Ketting eraf!
Verhaal: Ketting eraf!
Mirte draait rondjes op haar fiets. Het is niet zomaar een fiets. Het is een fiets met maar één wiel. Ze heeft deze fiets een poosje geleden van haar eigen gespaarde geld gekocht bij de circuswinkel. Daarna heeft ze heel lang moeten oefenen. Eerst met haar vader aan de ene kant en haar moeder aan de andere kant. Later met nog maar aan één kant een steun. Maar nu kan ze het goed. Als een echte acrobaat fietst ze door de straat. Fay komt ook voorbij op haar stuntstep. Ze draait achtjes om Mirte heen en ze gebruikt het schuine gedeelte van een stoep als een soort schans. Zoef en dan - hup - een sprongetje erachteraan. Het is lekker om buiten te spelen.
Dan stopt Fay ineens en begint te sjorren aan haar helm. “Ik krijg kriebel op mijn hoofd van dat ding,” zucht ze. De meiden hebben allebei bescherming op hun hoofd, knieën, polsen en ellebogen. Maar na een tijdje wordt het best warm met zo’n helm op. Ze mogen de helm echt niet afzetten van hun ouders. Heel soms vallen ze nog wel eens. Zo kunnen ze tenminste geen nare verwondingen krijgen.
Een jongen fietst door hun straat. Maar ineens doet iets hij raars: zijn benen bewegen heel snel, maar hij komt niet meer vooruit! Verbaasd kijkt hij naar de meiden. Mirte moet hard lachen. Het ziet er zo gek uit. “De ketting van je fiets is eraf,” wijst Fay.
vervolg
De jongen stopt en stapt af. Fay en Mirte gaan bij hem kijken. “Dit kan ik gelukkig zelf maken,” zegt de jongen. Hij draait de fiets op zijn kop. Daarna legt hij de ketting weer om de tandwielen. Hij draait aan de trappers en - ja hoor - de ketting zit weer goed. De jongen fietst weer verder.
“Best knap,” zegt Fay. “Ik zou dat niet kunnen.”“Ik heb geen ketting op deze fiets,” zegt Mirte, “Dus dat kan bij mij gelukkig nooit gebeuren.”“Maar eigenlijk is het ook geen fiets om mee de weg op te gaan, toch?” vraagt Fay. “Hoezo niet? Ik kan echt ver fietsen hoor!” Mirte kijkt beledigd. Ze springt weer op de fiets en rijdt een rondje. Ze houdt haar armen wijd, zodat ze beter balans kan houden.
“Ik bedoel,” legt Fay uit, “dat een fiets toch veilig moet zijn? Er moet verlichting op zitten, reflectie, een bel en goede remmen.”“Ja,” zegt Mirte. “Maar het is ook heel belangrijk dat je kunt fietsen. Je arm uitsteken, over je schou-der kijken, bochten draaien en remmen. Dat kan ik als de beste.
”Fay springt ook weer op haar step. Als ze ver weg gaan, hebben ze allebei een veilige fiets. Maar vandaag spelen ze lekker buiten. Op de step en eenwieler fiets."
Voor de ouders
Ook voor ouders is het belangrijk zich bewust te zijn van belang van een fiets die in goede staat verkeert. Ook al zullen de kinderen van deze leeftijd niet vaak alleen op pad gaan, is het in ieders belang dat bijvoorbeeld ook hun verlichting werkt!
Informatie voor de ouders staat op de site www.schoolopseef.nl in de vorm van algemene achtergrondinformatie over het thema en kant en klare teksten en illustraties bij deze kalenderplaat. Deze brieven kunt u overnemen in de schoolkrant of nieuwsbrief van de school of naar aanleiding van het thema aan de leerlingen mee naar huis geven.
Spel - Digibordles april - Ketting eraf
Leerdoel
In deze interactieve vertelplaat staat een veilige fiets centraal.
Subthema’s zijn 'onderdelen van een fiets' en 'veilig op pad'.Verhaal Ketting eraf!
Het is zondag. Iedereen is lekker vrij en omdat het zulk mooi weer is, gaat Joshua samen met zijn ouders lekker fietsen.
Bekijk deze les op schoolopseefkalender.nl
Afbeelding digibordles Ketting eraf!
Over digibordlessen
De SCHOOLopSEEF kalender is een lesprogramma van SCHOOLopSEEF. De Verkeerskalender is voor leerlingen in de eerste vier groepen en biedt een maandelijks wisselende illustratie met allerlei leuke interactieve toepassingen en informatie voor de ouders. Met deze middelen is het mogelijk om iedere maand op een eigentijdse, leuke en leerzame manier met een dan actueel verkeersonderwerp aan de slag te gaan. In de klas, met het digibord of thuis op de tablet of de gewone computer.
Oefening - Een veilige of versierde fiets
Leerdoel
Leerlingen weten wat er op een veilige fiets moet zitten
De les
Om veilig aan het verkeer te kunnen deelnemen is het belangrijk dat je de verkeersregels kent en goed kunt fietsen. Maar ook een veilige fiets is belangrijk.
- Haal een fiets in de klas en bespreek met de leerlingen welke onderdelen er allemaal op een fiets moeten zitten.
- Voer samen met de leerlingen een fietscontrole uit. Eventueel kunnen enkele handige ouders of opa’s en oma’s u hierbij helpen. In de webshop van SCHOOL op SEEF kunt u kosteloos de ‘SEEF Veilige Fiets sticker’ bestellen.
- Groep 3-4: Maak gebruik van de werkbladen ‘fietsonderdelen’ of ‘fietsenkeuring’ (zie blz 3 en 4)
Extra
Huis, Boompje Beestje heeft een leuke aflevering over de fiets.
Video Fietscheck
Pimp je fiets: de les
Gelukkig zien niet alle fietsen er hetzelfde uit. Anders zou je jouw fiets misschien helemaal niet herkennen in de fietsenstalling. Laat de leerlingen hun fiets, schoenen of step versieren. Besteed hierbij ook aandacht aan verkeersveiligheid, want is het nog veilig om te fietsen met ballonnen aan je stuur.
Extra
- Maak een fietstocht rond de school met de mooi versierde fietsen. De leerlingen op versierde stepjes of schoenen lopen in optocht.
- Met gekleurde rietjes zijn ook spaken mooi te versieren (snijdt de rietjes in de lengte open waardoor ze rond de spaken te schuiven zijn). Papieren rietjes zijn dan veel beter voor het milieu dan plastic rietjes. Sta met de leerlingen stil bij de gevolgen van plastic in de natuur en het recyclen van plastic.
- Vraag de gemeente of fietsenwinkel om een paar oude fietsen en laat de leerlingen deze fietsen versieren/verven.
Voorbeeld van een versierde fiets
Liedje - Op mijn fiets zit een bel
Download - Ouderbrief Veilig fietsen - april
Log eerst in bij Mijn SEEF om dit lesmateriaal te bekijken. Na inloggen is het afgeschermde lesmateriaal op deze pagina te bekijken.
Aanbevolen lespakketten
Zo werkt het!