Mooi weer - juni

Praatplaat digibordles Mooi Weer
Home Lespakketten Mooi weer - juni

Leerlingen krijgen een introductie op het thema 'meerijden' aan de hand van een verhaal. Dit kun je voorlezen of afspelen op het digitale schoolbord. Het verhaal met bijbehorende plaat geeft aanleiding voor een gesprek met leerlingen over naar buiten gaan en oversteken. Vervolgens kun je verkeersbegrippen benoemen met de begrippenwolk en verdiepingsvragen stellen. Als afsluiter vind je allerlei spellen, video's en liedjes op de vertelplaat.

Groep
Groep 1, Groep 2, Groep 3, Groep 4
Thema's
Verkeersgedrag, Verkeerskalender
Uitvoering
Op school, Voor thuis
Afbeelding golf bovenkant pagina

Geselecteerd lesmateriaal

Stap 1. Voorbereiding

Stap 2. Uitvoering

Stap 3. Afronding

Lesbrief - Lesbrief: Mooi weer

Groep 1
Groep 2
Groep 3
Groep 4
Verkeersgedrag
Verkeerskalender
Op school
Voor thuis

Begrippen:

Fietspad, bal, voetganger, fietser, boot, strand, rijbaan, parkeervak, konijn, glijbaan

In de klas:

  • Lees het verhaal met de leerlingen of speel het automatisch af op het digitaal schoolbord.
  • Bespreek na. Hoe is iedereen vandaag naar school gekomen? Op de fiets, lopend of met de auto? Kom je alleen of ga je met je ouders? Is het bij onze school ook zo druk als in het verhaal?
  • Bekijk de plaat met de leerlingen. Benoem de verschillende verkeersbegrippen aan de hand van de begrippenwolk en stel verdiepingsvragen. Staan de kinderen op de goede plek op de weg? Voor wie zijn de stoep, de weg en het fietspad? Waar ku je het beste oversteken? Wat zien jullie nog meer op de plaat.
  • Klik in de digitale versie van de verkeerskalenderplaat op spellen, video’s en liedjes en ontdek samen met de leerlingen de verschillende interactieve elementen op de plaat.

Praktijkoefeningen - op de achterbank

Zet twee banken klaar op het schoolplein of in de gymzaal; dit zijn de achterbanken. Leg wat losse spullen als spelletjes en boeken om de banken en leg er twee tassen naast. Een lang lint of een ketting doet dienst als ‘gordel’. (Het omdoen van de ketting betekent dan dat de leerling zijn/haar gordel om heeft gedaan.) Gebruik kussens als autostoelverhogers. Wie op een kussentje zit, zit dus netjes in zijn/haar autostoel.

Twee groepjes kinderen strijden tegen elkaar. Wie heeft als eerste alle losse rommel in de zak gestopt en zit netjes (in zijn/haar stoeltje), met de gordel om, klaar voor vertrek?

Praatplaat Mooi weer

Verhaal: Mooi weer

‘Ik heb echt geen zin om boodschappen te doen. Ik wil lekker buitenspelen!’ Joshua zit te mokken achter in de auto. Zijn vader en zijn moeder hebben het stomme idee om naar een of andere grote winkel te gaan. ledereen is lekker aan het buitenspelen. Of naar het strand. En nu moeten hij en zijn zusje in een warme auto zitten.

Joshua pakt de bal die nog in de auto lag van de vorige stranddag en gooit deze tegen het dak van de auto. Daarna vangt hij de bal weer. Dit doet hij een paar keer, tot zijn vader zegt: ‘Joshua, hou daar eens mee op! Je leidt me af en dat is gevaarlijk!’

Zijn zusje heeft ook geen zin in autorijden. Ze klikt de gordel van haar autozitje open. Meteen gaat er voor in de auto een lampje branden. Er klinkt een zacht zoem geluid dat steeds iets harder wordt.

‘Wie heeft zijn gordel niet goed vast?’ vraagt Johua’s moeder. ‘Kimmy.’ Joshua zucht. Dit doet zijn zusje wel vaker en dan moet hij de riem weer vastmaken van zijn moeder. ‘Josh, help jij je zusje even.’ Joshua slaakt nog een diepe zucht. ‘Kun je alsjeblieft een beetje gezelliger doen?’ vraagt zijn moeder. ‘Zo gaat de rit nog lang duren hoor!’

vervolg

Ze rijden het dijkje op wat langs het mooie strandje ligt. Op het pad langs de dijk loopt een meneer met een hondje. Het is wethouder De Pith. ‘Kijk, daar loopt de buurman.’ Joshua’s vader stopt de auto en drukt op het knopje om het raam te laten zakken. ‘Goeiemiddag buurman!’

Wethouder De Pith loopt naar de auto. ‘Het is geweldig weer.’ zegt hij. ‘Ik ben blij dat het vandaag mijn vrije dag is en dat ik fijn een stukje kan wandelen met Sofie.’ Zijn hondje kwispelt blij. ‘Jullie gaan vast even lekker zwemmen hier,’ zegt hij tegen de kinderen op de achterbank. Joshua kijkt een beetje boos. ‘Nee, we gaan niet! Ze willen naar een winkel’

Wethouder De Pith kijkt naar de ouders van Joshua. ‘Hoe kan dat nou? Op zo’n warme dag? Daar kan ik niet mee akkoord gaan als wethouder. Ik besluit dat alle kinderen in deze auto mogen zwemmen nu.’ Hij geeft Joshua een dikke knipoog. Joshua gaat rechterop zitten. Zouden zijn ouders erin trappen? ‘Nou vooruit Kees,’ zegt zijn moeder dan. Parkeer de auto maar. Die winkel komt wel een andere keer.’ ‘Jippie!’ roepen de kinderen. En Joshua steekt zijn duim op naar zijn buurman. Goed geregeld!

Voor de ouders

Ook voor de ouders is het belangrijk om te weten wat de exacte regels zijn voor het vervoer van kinderen in de auto en die ook toe te passen.

Informatie voor de ouders staat op de site www.schoolopseef.nl in de vorm van algemene  achtergrondinformatie over het thema en kant­-en­-klare teksten en illustraties bij deze  kalenderplaat. Deze brieven kunt u overnemen in de schoolkrant of nieuwsbrief van de school of naar aanleiding van het thema aan de leerlingen mee naar huis geven.

Delen

Spel - Digibordles mei: mooi weer

Groep 1
Groep 2
Groep 3
Groep 4
Verkeersgedrag
Verkeerskalender
Op school
Voor thuis

Leerdoel

In deze interactieve vertelplaat staat meerijden centraal. Subthema is ' veilig op de achterbank'.

Verhaal Mooi weer

Joshua zit te mokken achter in de auto. Zijn vader en zijn moeder hebben het stomme idee om naar een of andere grote winkel te gaan. ledereen is lekker aan het buitenspelen. Of naar het strand. En nu moeten hij en zijn zusje in een warme auto zitten.

Bekijk deze les op schoolopseefkalender.nl


Afbeelding digibordles Mooi Weer

Over digibordlessen

De SCHOOLopSEEF kalender is een lesprogramma van SCHOOLopSEEF. De Verkeerskalender is voor leerlingen in de eerste vier groepen en biedt een maandelijks wisselende illustratie met allerlei leuke interactieve toepassingen en informatie voor de ouders. Met deze middelen is het mogelijk om iedere maand op een eigentijdse, leuke en leerzame manier met een dan actueel verkeersonderwerp aan de slag te gaan. In de klas, met het digibord of thuis op de tablet of de gewone computer.

Delen

Liedje - Stap maar in de auto

Groep 1
Groep 2
Groep 3
Groep 4
Verkeersgedrag
Verkeerskalender
Op school
Voor thuis

Muziek gezongen

Muziek karaoke

Delen

Liedje - Stap maar op je fiets

Groep 1
Groep 2
Groep 3
Groep 4
Fietsvaardigheid
Op school
Voor thuis

Muziek gezongen

Muziek karaoke

Bladmuziek Stap maar op je fiets

Download
Delen

Download - Ouderbrief: Meerijden

Log eerst in bij Mijn SEEF om dit lesmateriaal te bekijken. Na inloggen is het afgeschermde lesmateriaal op deze pagina te bekijken.

Aanbevolen lespakketten

Thema's: Schoolomgeving en routes, Verkeerskalender
Lesgeven met SCHOOL op SEEF.
Zo werkt het!