Afspraak is afspraak
Sasha, Dina en Noa gaan samen naar het skatepark een stukje verderop in de wijk. Maar er gaat een grote weg door de wijk. Die mogen ze niet oversteken. Daarom loopt de moeder van Sasha mee en komt die later terug om ze op te halen. Als Noa na een uurtje nodig moet plassen proberen ze zelf terug naar huis te gaan. Bij de grote weg komen ze de meester tegen. Gelukkig helpt die met oversteken en komt alles goed.
Aanvullende informatie
In de groep
- Speel het verhaal af op het digitale schoolbord of op een computer / tablet.
- Bespreek na. Mag jij alleen op pad in de buurt? Hoe ver mag je dan? Moet je oversteken? Hoe steek je veilig over?
- Laat de leerlingen in de verkeersplaat spellen, video’s en liedjes ontdekken, alleen of klassikaal.
Praktijkoefening - Oversteken op een brede weg met middenberm
Zet op het schoolplein met pylonen en stoepkrijt een brede weg met middenberm uit. (Kijk voor een voorbeeld op schoolopseef.nl/verkeerskunsten)De leerlingen oefenen met oversteken. Een aantal kinderen is met de fiets of driewieler het andere verkeer.
De leerlingen:
- Lopen naar het startpunt en stoppen op de laatste tegel vóór de stoeprand
- Kijken naar links
- Wachten als er verkeer aankomt en kijken opnieuw als het verkeer voorbij is
- Steken rustig en recht over als er niets meer aankomt
- Stoppen op de middenberm
- Kijken naar rechts
- Wachten als er verkeer aankomt en kijken opnieuw als het verkeer voorbij is
- Steken rustig en recht over als er niets meer aankomt
Zie voor meer oefeningen in de klas of op het plein de tab ‘handige links’
In de woonwijk wordt soms te hard gereden, soms zelfs door ouders van (jonge) kinderen zelf. Zo’n overtreding lijkt onschuldig, maar kan al gauw ernstige gevolgen hebben. Zeker in de bebouwde kom, waar je vaak te maken hebt met kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals kinderen, ouderen en fietsers.
Bekijk samen het filmpje met het verhaal en praat erover met uw kind. Waar spelen wij buiten? Is er een drukke weg in de buurt? Of een andere moeilijke plek? Tot waar mag jij alleen?
Ontdek met je kind in de verkeersplaat spellen, video’s en liedjes.
Tips voor in het verkeer:
- Check, uiteraard wel met aandacht voor de weg, regelmatig je snelheid. Zo rijd je nooit ongemerkt te hard.
- Zorg dat je op tijd vertrekt. Dat geeft rust en zorgt ervoor dat je niet hoeft te haasten in het verkeer.
- Begeleid je kinderen bij het spelen en lopen of fietsen in de wijk.
- Spreek af tot waar ze mogen gaan.
- Benoem onderweg wat je doet en welke keuzes je maakt: ‘Hier gaan we oversteken, eerst naar links kijken, dan naar rechts en dan nog een keer links.’
- Geef zelf het goede voorbeeld: kijk zelf goed bij het oversteken, en laat de smartphone in de tas, bijvoorbeeld.
- Check, uiteraard wel met aandacht voor de weg, regelmatig je snelheid. Zo rijd je nooit ongemerkt te hard.
- Zorg dat je op tijd vertrekt. Dat geeft rust en zorgt ervoor dat je niet hoeft te haasten in het verkeer.
- Begeleid je kinderen bij het spelen en lopen of fietsen in de wijk.
- Spreek af tot waar ze mogen gaan.
- Benoem onderweg wat je doet en welke keuzes je maakt: ‘Hier gaan we oversteken, eerst naar links kijken, dan naar rechts en dan nog een keer links.’
- Geef zelf het goede voorbeeld: kijk zelf goed bij het oversteken, en laat de smartphone in de tas, bijvoorbeeld.
Zie voor meer tips de tab ‘handige links’.
Alles samen doen
‘Ik wil zó graag de nieuwe trick proberen!’ Sasha staat met haar step op de stoep voor haar huis. Dina en Noa zijn er ook. Noa heeft een skateboard bij zich. Ze gaan samen naar het skatepark een stukje verderop in de wijk. Daar zijn voor Dina ook mooie obstakels. Zo kunnen ze met z’n drieën spelen en sporten en hoeft er niemand aan de kant te blijven.
Op de skatebaan kun je lekkere stunts doen. De kinderen hebben allemaal hun helm op. Iedereen in het skatepark doet dat. Zo beschermen ze hun hoofd. En natuurlijk hebben ze ook pols- knie- en elleboogbeschermers om. Want leren skaten betekent ook vaak vallen. De skatebaan is niet ver van Noa’s huis. Maar er gaat een grote weg door de wijk. Die mogen ze niet oversteken. Daarom loopt de moeder van Sasha loopt mee naar het park. Daarna mogen ze er alleen blijven spelen. ‘Alleen als jullie goed uitkijken en samenblijven.’ had ze gezegd. ‘Ik kom jullie dan na twee uurtjes weer ophalen.’
Daar is het skatepark. Zoef, klik, zoef, klik, klinkt het. Het zijn de steps en skateboards die over de baan gaan. De kinderen controleren nog een keer of hun helm goed zit. En daar gaan ze!
Na een uurtje zegt Noa: ‘Ik moet heel nodig plassen. Ik ga naar huis.’ ‘Dan gaan wij mee,’ zegt Sasha. ’We moeten bij elkaar blijven van mijn moeder.’
Met z’n drietjes staan ze voor de drukke weg. Hier mogen ze niet oversteken. Hoe moet dat nu? ‘Ik moet heel nodig. De weg ziet er best leeg uit. Zullen we het voorzichtig proberen?’ Noa kijkt benauwd. De kinderen kijken elkaar aan. Ze begrijpen wel dat Noa naar huis wil. Maar ze mogen nu echt niet oversteken. Afspraak is afspraak.
‘Zal ik even helpen?’ klinkt ineens een bekende stem. De meester! Hij is ook in het skatepark. Samen met de meester steken de kinderen over. ‘Tot morgen in de klas!’ roepen ze als ze weer verder lopen.
Er rijdt een bus voorbij. ‘Die had ik helemaal niet gezien,’ zegt Noa. Door de bocht in de weg, kunnen de kinderen niet goed zien wat er aan komt. Gelukkig rijdt de buschauffeur langzaam door de wijk. Hij weet dat er hier veel kinderen spelen. Bij de haaientanden stopt de bus om voorrang te geven aan de andere auto’s.
‘Nu snap ik wel waarom we hier niet mogen oversteken,’ zegt Dina. ‘De weg is helemaal niet zo leeg. En een helm en kniebeschermers beschermen wel tegen vallen, maar niet tegen een bus!’
In je eentje
Ashaan gooit zijn nieuwe bal in de lucht en vangt hem weer op. Hij verveelt zich. Er zijn hier geen andere kinderen. En in je eentje met de bal spelen is erg saai. Ashaan gooit nog maar wat hoger. Hij probeert weer te vangen, maar hij mist. De bal stuitert met een boog de straat op. Daar fietst net een mevrouw langs. ‘Oei’, zegt ze. Ze rijdt bijna tegen de bal. ‘Sorry’, roept Ashaan. De mevrouw zwaait naar hem. ‘Het is al goed!’, roept ze terug.
De bal rolt tegen de stoeprand aan de overkant van de weg. Er komt een auto aan. De automobilist kijkt naar Ashaan. Gaat hij oversteken om de bal te pakken? Maar Ashaan schudt van ‘nee’. Van zijn moeder moet hij op de stoep voor hun huis blijven. De auto rijdt langzaam verder. Wat nu? Straks is zijn nieuwe bal nog kapot!
Aan het einde van de straat ziet hij zijn buurmeisje Sasha. Ze is samen met haar vrienden, Noa en Dina. Ze stoppen bij de weg om naar links en naar rechts en naar links te kijken. ‘Wil je mijn bal pakken?’ roept Ashaan. Sasha pakt zijn bal en steekt over. ‘Weet je dat aan de andere kant van ons huizen een mooi speelveldje is? Daar kun je veel beter spelen’, zegt Sasha. Ze geeft Ashaan de bal terug. Dat weet Ashaan wel, maar in je eentje is het helemaal niet leuk.
‘Ik heb eigenlijk wel zin in een potje tikkertje-met-de-bal’, zegt Dina dan. ‘Ga je mee?’. Dat wil Ashaan wel. En ze mogen zijn mooie bal gebruiken!
Handige links
-
Les: Lopen en oversteken - groep 1 en 2
Les uit de praktische methode Verkeerskunsten voor onder meer het leren van oversteken bij een weg met middenberm.
-
Jongleren in het Verkeer
Video over de beperkingen van jonge kinderen in het verkeer en hoe je hen het beste begeleidt. YouTube-video opent in nieuw venster
-
Kom veilig Thuis - Snelheid
Uitleg over waarom je niet te snel moet rijden. (Opent in nieuw venster)