Lesmaterialen
SCHOOL op SEEF heeft allemaal losse lesmaterialen verzameld, voor op school en voor thuis. Van liedjes over veilig oversteken tot een checklist om de fiets van jouw kind te keuren. Filter op groep, thema, soort materiaal en/of uitvoering in de klas of thuis. In de linkerzijbalk met de naam "Kies lesmateriaal" kan je lesmateriaal selecteren om te bekijken.
Gefilterd op:
Je ziet momenteel alleen openbaar lesmateriaal. Log in bij Mijn SEEF om ook het afgeschermde lesmateriaal op deze pagina te bekijken.
Geselecteerd lesmateriaal
Plattegrond - Fietskunsten, les 2, activiteit 3 Starten, stoppen en kijken
Doel
De leerling houdt balans op de fiets bij het rechtdoor fietsen op een smal pad. De leerling houdt balans met één voet op de grond wanneer hij moet wachten bij een verkeerslicht of een stopbord. De leerling kijkt naar links, rechts en weer naar links voordat hij wegfietst.
Deelvaardigheden
- Opstappen
- Wegrijden
- Over een smal pad fietsen
- Links, rechts, links kijken
- Reageren op een verkeerslicht
- Remmen
- Afstappen
Materialen
- Stoepkrijt
- 8 rode markeerbollen
- 11 staanders
- 2 verkeersborden stop (B07)
- Verkeerslicht
Oefening
De leerling:
- stapt op bij het startpunt en start slim
- rijdt tussen de staanders door naar het stopbord
- vermindert vaart en stopt slim bij de stopstreep
- zet één voet op de grond en kijkt naar links, rechts en links
- start slim en rijdt om de markeerbollen heen naar het verkeerslicht
- kijkt vooruit tijdens het fietsen naar de kleur van het verkeerslicht en reageert daarop (bij groen licht rijdt de leerling door, bij geel licht remt de leerling als dat nog kan en bij rood licht stopt de leerling bij de stopstreep)
- fietst verder bij groen licht
- stopt slim bij de stopstreep
- stapt af en loopt met de fiets aan de hand naar het begin van de route en sluit aan in de rij.
Aandachtspunten
- Slim starten: bij het zittend starten is de juiste stand van de trapper iets voorbij het hoogste punt in de traprichting. Eén voet staat op de trapper en één voet staat op de grond.
- Slim stoppen: goed remmen is geleidelijk tot stilstand komen zonder te haperen of te stoten. Pas als de fiets stilstaat, mag de voet op de grond worden gezet.
- Bij het stilstaan bij het verkeerslicht houden de leerlingen balans door één voet op de grond te zetten.
Differentiatie
- Laat het verkeerslicht plotseling op geel springen als de leerling bijna bij de stopstreep is, of juist op groen als de leerling al bijna stilstaat.
- Als de leerlingen moeite hebben om tussen de staanders door te fietsen, kunnen ook de markeerbollen worden gebruikt.