Lesmaterialen
SCHOOL op SEEF heeft allemaal losse lesmaterialen verzameld, voor op school en voor thuis. Van liedjes over veilig oversteken tot een checklist om de fiets van jouw kind te keuren. Filter op groep, thema, soort materiaal en/of uitvoering in de klas of thuis. In de linkerzijbalk met de naam "Kies lesmateriaal" kan je lesmateriaal selecteren om te bekijken.
Gefilterd op:
Je ziet momenteel alleen openbaar lesmateriaal. Log in bij Mijn SEEF om ook het afgeschermde lesmateriaal op deze pagina te bekijken.
Geselecteerd lesmateriaal
Plattegrond - Fietskunsten, les 3, activiteit 2 Kijken en bochten fietsen
Doel
De leerling kijkt over de linkerschouder en steekt de linkerhand uit bij het nemen van een bocht naar links. De leerling kijkt over de rechterschouder en steekt de rechterhand uit bij het nemen van een bocht naar rechts.
Deelvaardigheden
- Opstappen
- Wegrijden
- Links kijken
- Rechts kijken
- Achterom kijken
- Hand uitsteken
- Ruime bocht naar links fietsen
- Scherpe bocht naar rechts fietsen
- Remmen
- Afstappen
Materialen
- Stoepkrijt
- 17 blauwe markeerbollen
- 8 witte markeerbollen
- 2 pylonen
- 1 staander
- Verkeersbord stop (B07)
Oefening
De leerling:
- stapt op bij het startpunt en start slim
- fietst tussen de markeerbollen door
- kijkt bij de pylonen over de linkerschouder achterom
- steekt de linkerhand uit
- heeft voor de bocht weer twee handen aan het stuur
- maakt een ruime bocht naar links
- rijdt om de markeerbollen en fietst opnieuw tussen de markeerbollen door
- kijkt bij de pylonen over de rechterschouder achterom
- steekt de rechterhand uit
- heeft voor de bocht weer twee handen aan het stuur
- maakt een scherpe bocht naar rechts
- rijdt om de markeerbollen en stopt slim bij de stopstreep
- stapt af en loopt met de fiets aan de hand naar het begin van de route en sluit aan in de rij.
Aandachtspunten
- Slim starten: bij het zittend starten is de juiste stand van de trapper iets voorbij het hoogste punt in de traprichting. Eén voet staat op de trapper en één voet staat op de grond.
- Slim stoppen: goed remmen is geleidelijk tot stilstand komen zonder te haperen of te stoten. Pas als de fiets stilstaat, mag de voet op de grond worden gezet.
Differentiatie
- Als de leerling het uitsteken van de hand nog onvoldoende beheerst, laat het achterom kijken dan achterwege en laat de leerling zich concentreren op het uitsteken van de hand.
- Als de leerling het achterom kijken en hand uitsteken goed beheerst, steek dan als begeleider een aantal vingers op die de leerling bij het achterom kijken moet roepen.