Lesmaterialen

SCHOOL op SEEF heeft allemaal losse lesmaterialen verzameld, voor op school en voor thuis. Van liedjes over veilig oversteken tot een checklist om de fiets van jouw kind te keuren. Filter op groep, thema, soort materiaal en/of uitvoering in de klas of thuis. In de linkerzijbalk met de naam "Kies lesmateriaal" kan je lesmateriaal selecteren om te bekijken.

Groep
Thema
Soort
Uitvoering
Filter:
Groep
Thema
Soort materiaal
Uitvoering

Gefilterd op:

Groep 1 Groep 2 Groep 3 Groep 4 Spel Liedje Film Project Download Afbeelding Plattegrond Oefening Lesbrief Verkeerskunsten Oversteken Schoolomgeving en routes Verkeersregels Op school
X filter wissen

Je ziet momenteel alleen openbaar lesmateriaal. Log in bij Mijn SEEF om ook het afgeschermde lesmateriaal op deze pagina te bekijken.

Geselecteerd lesmateriaal

Plattegrond - Fietskunsten, les 3, activiteit 3 De slak en de haas

Doel

De leerling blijft in balans bij lage snelheid. De leerling remt krachtig bij hoge snelheid met de remmen van de fiets en maakt een noodstop.

Deelvaardigheden

  • Opstappen
  • Wegrijden
  • Langzaam fietsen
  • Balans houden
  • Versnellen
  • Noodstop maken
  • Afstappen

Materialen

  • Stoepkrijt
  • 15 gele markeerbollen
  • 5 pylonen
  • 2 staanders
  • 2 verkeersborden stop (B07)
  • 2 latten voor de noodstop

Plattegrond Activiteit 3 De slak en de haas

Download

Oefening

Verdeel de groep in tweeën. De ene groep start bij de slakkenbaan, de andere groep start bij de hazenbaan. De leerlingen kunnen bij deze oefeningen punten verdienen (zie aandachtspunten). Let op: bij deze activiteit zijn twee begeleiders nodig (één voor de slakkenbaan en één voor de hazenbaan) om te kunnen beoordelen of de leerlingen de oefening goed uitvoeren.

Twee leerlingen:

  • staan naast elkaar voor de startstreep van de slakkenbaan
  • stappen op bij het startsein en starten slim
  • fietsen zo langzaam mogelijk
  • blijven binnen de lijnen en zetten geen voet aan de grond
  • stappen af bij de finish en lopen met de fiets aan de hand naar de start van de hazenbaan en sluiten aan in de rij.

Twee leerlingen:

  • staan naast elkaar voor de startstreep van de hazenbaan
  • stappen op bij het startsein en starten slim
  • fietsen snel weg
  • stoppen na de pylon, vóór de stopbalk
  • stappen af en lopen met de fiets aan de hand naar de start van de slakkenbaan en sluiten aan in de rij.

Aandachtspunten

  • Wie bij de slakkenbaan binnen de lijnen is gebleven zonder een voet op de grond te zetten, krijgt een punt.
  • Wie bij de hazenbaan op tijd stopt, krijgt een punt.
  • Slim starten: bij het zittend starten is de juiste stand van de trapper iets voorbij het hoogste punt in de traprichting. Eén voet staat op de trapper en één voet staat op de grond.
  • Bij het maken van een noodstop wordt krachtig geremd zonder te slippen. Let op: bij abrupt remmen met alleen de voorhandrem, bestaat het gevaar om over de kop te slaan. Pas als de fiets stilstaat, mag de voet op de grond worden gezet.
Delen