Lesmaterialen

SCHOOL op SEEF heeft allemaal losse lesmaterialen verzameld, voor op school en voor thuis. Van liedjes over veilig oversteken tot een checklist om de fiets van jouw kind te keuren. Filter op groep, thema, soort materiaal en/of uitvoering in de klas of thuis. In de linkerzijbalk met de naam "Kies lesmateriaal" kan je lesmateriaal selecteren om te bekijken.

Groep
Thema
Soort
Uitvoering
Filter:
Groep
Thema
Soort materiaal
Uitvoering

Gefilterd op:

Groep 1 Groep 2 Groep 3 Groep 4 Spel Liedje Film Project Download Afbeelding Plattegrond Oefening Lesbrief Verkeerskunsten Oversteken Schoolomgeving en routes Verkeersregels Op school
X filter wissen

Je ziet momenteel alleen openbaar lesmateriaal. Log in bij Mijn SEEF om ook het afgeschermde lesmateriaal op deze pagina te bekijken.

Geselecteerd lesmateriaal

Plattegrond - Fietskunsten, les 4, activiteit 1 Fietssnelheid aanpassen en een noodstop maken

Doel

De leerling fietst een bocht en schat in welke snelheid hij moet aanhouden. De leerling versnelt of remt tussentijds af. De leerling remt krachtig met de remmen van de fiets en maakt een noodstop.

Deelvaardigheden

  • Opstappen
  • Wegrijden
  • Snelheid aanpassen
  • Een bocht fietsen
  • Versnellen
  • Noodstop maken
  • Afstappen

Materialen

  • Stoepkrijt
  • 20 blauwe markeerbollen
  • 4 pylonen
  • Staander
  • Verkeersbord stop (B07)
  • Lat voor de noodstop
  • Touw (van 2 meter) om cirkel uit te zetten

Plattegrond Activiteit 1 Fietssnelheid aanpassen en een noodstop maken

Download

Oefening

Eén leerling fietst de oefening. De wachtende leerlingen tellen in een langzaam tempo hardop terug van vijftien naar nul. De leerling:

  • stapt op bij het startpunt en start slim
  • fietst langzaam de linkerbocht, zonder te slingeren, en probeert precies op “nul” tussen de twee pylonen A en B te zijn
  • neemt de rechterbocht en versnelt
  • maakt een noodstop voor de stopbalk
  • stapt af en loopt met de fiets aan de hand naar het begin van de route en sluit aan in de rij.

Aandachtspunten

  • De leerling moet bij deze oefening goed rekening houden met de tellende groep en de fietssnelheid hierop aanpassen.
  • Slim starten: bij het zittend starten is de juiste stand van de trapper iets voorbij het hoogste punt in de traprichting. Eén voet staat op de trapper en één voet staat op de grond.
  • Bij het maken van een noodstop wordt krachtig geremd zonder te slippen. Let op: bij abrupt remmen met alleen de voorhandrem, bestaat het gevaar om over de kop te slaan. Pas als de fiets stilstaat, mag de voet op de grond worden gezet.

Differentiatie

  • Laat de leerlingen hun hand naar links of rechts uitsteken, als ze de bocht naar links of rechts maken.
  • Laat de leerlingen over de schouder kijken voordat ze hun hand uitsteken (linksaf is over de linkerschouder kijken, rechtsaf is over de rechterschouder kijken).
Delen