Lesmaterialen
SCHOOL op SEEF heeft allemaal losse lesmaterialen verzameld, voor op school en voor thuis. Van liedjes over veilig oversteken tot een checklist om de fiets van jouw kind te keuren. Filter op groep, thema, soort materiaal en/of uitvoering in de klas of thuis. In de linkerzijbalk met de naam "Kies lesmateriaal" kan je lesmateriaal selecteren om te bekijken.
Gefilterd op:
Je ziet momenteel alleen openbaar lesmateriaal. Log in bij Mijn SEEF om ook het afgeschermde lesmateriaal op deze pagina te bekijken.
Geselecteerd lesmateriaal
Plattegrond - Lopen en oversteken, les 2, activiteit 2: oversteken bij een zebrapad
Doel
De leerling kijkt bij het zebrapad naar links, rechts en weer links om te zien of er verkeer aankomt. De leerling steekt over bij het zebrapad als er geen verkeer aankomt, of als het verkeer voorrang verleent.
Deelvaardigheden
- Vóór de stoeprand stoppen
- Naar links, rechts, links kijken
- Reageren op overig verkeer
- Rustig en recht oversteken"
Materialen
- Stoepkrijt
- 9 gele markeerbollen
- 2 pylonen
- 2 staanders
- 2 verkeersborden voetgangersoversteekplaats(L02)
- Zebrapad
- Fiets (en 2 fietsen bij de differentiatie)
Oefening - opdracht 1
De leerling:
- loopt naar het startpunt en stopt op de laatste stoeptegel vóór de stoeprand
- kijkt naar links, rechts en weer naar links
- wacht als er verkeer aankomt, verkeer moet echt stoppen
- steekt rustig en recht over als het verkeer stilstaat
- blijft kijken tijdens het oversteken: eerst naar links, daarna naar rechts
- loopt via de markeerbollen naar het begin van de route en sluit aan in de rij.
Oefening - opdracht 2
Eén van de leerlingen fietst over de weg (de leerling kan hier ook doen alsof hij fietst) en stopt voor het zebrapad als kinderen willen oversteken. De overige leerlingen:
- lopen met z’n tweeën naar het startpunt en stoppen op de laatste tegel vóór de stoeprand
- letten goed op de fietser die over de weg fietst
- wachten bij het zebrapad over zoals in opdracht 1.
Differentiatie
Eén of meerdere leerlingen fietsen over de weg (of doen alsof ze fietsen). Ze stoppen niet voor het zebrapad, maar vertragen wel. De overige leerlingen:
- lopen met zijn tweeën naar het startpunt en stoppen vóór de stoeprand
- steken bij het zebrapad op de juiste manier over (zie opdracht 1)
- lopen via de markeerbollen naar het begin van de route en sluiten aan in de rij."