Lesmaterialen

SCHOOL op SEEF heeft allemaal losse lesmaterialen verzameld, voor op school en voor thuis. Van liedjes over veilig oversteken tot een checklist om de fiets van jouw kind te keuren. Filter op groep, thema, soort materiaal en/of uitvoering in de klas of thuis. In de linkerzijbalk met de naam "Kies lesmateriaal" kan je lesmateriaal selecteren om te bekijken.

Groep
Thema
Soort
Uitvoering
Filter:
Groep
Thema
Soort materiaal
Uitvoering

Gefilterd op:

Groep 1 Groep 2 Groep 3 Groep 4 Spel Liedje Film Project Download Afbeelding Plattegrond Oefening Lesbrief Verkeerskunsten Oversteken Schoolomgeving en routes Verkeersregels Op school
X filter wissen

Je ziet momenteel alleen openbaar lesmateriaal. Log in bij Mijn SEEF om ook het afgeschermde lesmateriaal op deze pagina te bekijken.

Geselecteerd lesmateriaal

Plattegrond - Lopen en oversteken, les 3, activiteit 1 Oversteken bij een brede weg met een middenberm

Doel

De leerling kijkt bij het oversteken van de eerste weghelft naar links en bij het oversteken van de tweede weghelft naar rechts.

Deelvaardigheden

  • Vóór de stoeprand stoppen
  • Naar links kijken
  • Op de middenberm stoppen
  • Naar rechts kijken
  • Reageren op overig verkeer
  • Rustig en recht oversteken

Materialen

  • Stoepkrijt
  • 9 gele markeerbollen
  • 2 pylonen
  • Fiets (en 2 fietsen bij de differentiatie)
  • Bal (bij de differentiatie)

Plattegrond Activiteit 1 Oversteken bij een brede weg met een middenberm

Download

Oefening - opdracht 1

De leerling:

  • loopt naar het startpunt en stopt op de laatste tegel vóór de stoeprand
  • kijkt naar links
  • wacht als er verkeer aankomt en kijkt opnieuw als het verkeer voorbij is
  • steekt rustig en recht over als er niets meer aankomt
  • blijft knaar links kijken tijdens het oversteken
  • stopt op de middenberm
  • kijkt naar rechts
  • wacht als er verkeer aankomt en kijkt opnieuw als het verkeer voorbij is
  • steekt rustig en recht over als er niets meer aankomt
  • blijft naar rechts kijken tijdens het oversteken
  • loopt via de markeerbollen naar het begin van de route en sluit aan in de rij.

Oefening - opdracht 2

Eén van de leerlingen fietst over de weg (de leerling kan hier ook doen alsof hij fietst). De overige leerlingen:

  • lopen naar het startpunt en stoppen vóór de stoeprand
  • letten goed op de fietser die op de weg fietst
  • steken over zoals in opdracht 1.

Differentiatie

Als opdracht 2, maar laat nu twee of meerdere leerlingen over de weg fietsen (of doen alsof ze fietsen) Vraag twee oudere leerlingen als verkeersbrigadier, één op elke weghelft. De leerlingen wachten tot de verkeersbrigadiers aangeven dat ze mogen oversteken. Let op: de leerlingen moeten zelf blijven uitkijken. Laat plotseling een bal op de weg rollen. Maak de kinderen duidelijk dat het erg gevaarlijk is om zomaar de weg op te rennen achter een bal aan. Blijf op de stoep staan en laat de bal rollen, kijk daarna of er verkeer aankomt. Je mag de bal pas pakken als er echt niets meer aan komt rijden."
Delen