Bij elkaar blijven - mei

Praatplaat digibordles mei

Leerlingen krijgen een introductie op het thema 'oversteken' aan de hand van een verhaal. Dit kun je voorlezen of afspelen op het digitale schoolbord. Het verhaal met bijbehorende plaat geeft aanleiding voor een gesprek met leerlingen over naar buiten gaan en oversteken. Vervolgens kun je verkeersbegrippen benoemen met de begrippenwolk en verdiepingsvragen stellen. Als afsluiter vind je allerlei spellen, video's en liedjes op de vertelplaat.

Groep
Groep 1, Groep 2, Groep 3, Groep 4
Thema's
Oversteken, Verkeerskalender
Uitvoering
Op school, Voor thuis
Afbeelding golf bovenkant pagina

Geselecteerd lesmateriaal

Stap 1. Voorbereiding

Stap 2. Uitvoering

Stap 3. Afronding

Lesbrief - Lesbrief: Bij elkaar blijven

Groep 1
Groep 2
Groep 3
Groep 4
Oversteken
Verkeerskalender
Op school
Voor thuis

Begrippen:

fietspad, rijbaan, motor, helm, skates, auto, fiets, step, stoep

In de klas

  • Lees het verhaal met de leerlingen of speel het automatisch af op het digitale schoolbord.
  • Bespreek na. Ga jij wel eens alleen of met een vriendje ergens naar toe? Hoe dan; lopend of op de fiets?
  • Bekijk de plaat met de leerlingen. Benoem de verschillende verkeersbegrippen aan de hand van de begrippenwolk en stel verdiepingsvragen. Wat zien jullie nog meer op de plaat?

Praatplaat Bij elkaar blijven

Verhaal: bij elkaar blijven

‘Aaahhh Mam! Mag het? Mag het alsjeblieft?’ Karin had haar moeder smekend aangekeken. Ze wilde met Tariq en Menno mee naar de skatebaan. Soms kon haar moeder best streng zijn, maar deze keer zei ze: ‘Neem maar wat te drinken voor jezelf en je vrienden mee in je rugzak. En een koekje. Ik wil dat jullie heel voorzichtig zijn.

Onderweg en in het skatepark. En natuurlijk ook weer op de terugweg!’ Karin had snel haar spullen gepakt en was naar Menno en Tariq gerend. Nergens kun je zulke lekkere stunts doen als op de skatebaan. Ze hebben allemaal hun helm op en pols- knie- en elleboogbeschermers. Karin heeft een step. Tariq een skateboard. Menno heeft zijn skates aangetrokken. Het skatepark is best een eindje lopen. Karin vindt het stoer en spannend dat ze nu voor het eerst alleen op pad mag. De kinderen blijven keurig op de stoep. Als ze moeten oversteken, kijken ze goed naar links, dan naar rechts en dan nog een keer naar links. Dan steken ze voorzichtig over.

vervolg

‘Pff, ik heb het heet met die helm op!’ Tariq wist het zweet van zijn voorhoofd. ‘Ik denk dat ik ‘m afzet.’ Karin schudt haar hoofd. ‘Niet doen! Ik heb aan mijn moeder beloofd dat we bij elkaar zouden blijven en dat we ons goed aan alle regels zouden houden.’ ‘Sinds wanneer is het een regel dat ik op de stoep moet lopen met een helm op?’

Menno kan op zijn skates veel sneller dan Tariq en Karin. Hij gaat steeds een beetje vooruit en komt dan weer terug. ‘Waar blijven jullie nou? Dat bij elkaar blijven is wel een beetje suf!’ ‘Ga jij vaak alleen naar het skatepark?’ vraagt hij dan aan Tariq. Tariq schudt zijn hoofd. ‘Meestal ga ik met mijn grote broer mee.’

‘Ik maar hoop dat er geen grote jongens zijn,’ zegt Menno dan. ‘Die doen altijd zo stoer. Dat vind ik niet fijn.’ Tariq haalt zijn schouders op. ‘Die grote jongens zijn alleen maar druk aan het skaten, daar hebben we echt geen last van!’ Ze zijn vlakbij het skatepark. Nog een weg oversteken en dan kunnen ze lekker stunten. ‘Ik begrijp deze weg niet zo.’ Menno kijkt om zich heen. ‘Waar moeten we nu oversteken?  Ik zie alleen een fietspad.’ ‘Als we skaten, gaan we hard. Dan mogen we vast op het fietspad,’ vindt Karin. En ze stapt op haar step. De jongens volgen haar snel. Ze moesten tenslotte bij elkaar blijven van Karin’s moeder!

Voor de ouders

Ouders hebben een sleutelrol bij het begeleiden van hun kinderen naar zelfstandige verkeersdeelname. Later dit schooljaar komen er concrete tips in de vorm van een stappenplan voor ouders online te staan.

Informatie voor de ouders staat op de site www.schoolopseef.nl in de vorm van algemene  achtergrondinformatie over het thema en kant­-en­-klare teksten en illustraties bij deze  kalenderplaat. Deze brieven kunt u overnemen in de schoolkrant of nieuwsbrief van de school of naar aanleiding van het thema aan de leerlingen mee naar huis geven.

Delen

Liedje - Buiten spelen

Groep 1
Groep 2
Groep 3
Groep 4
Verkeersgedrag
Op school
Voor thuis

Muziek gezongen

Muziek karaoke

"(2x) Zakdoekje leggen, niemand zeggen
Kukeleku zo draait de haan

Twee paar schoenen heb ik aan gedaan
1 van stof en 1 van leer

Hier leg ik mijn zakdoekje neer
Alle ogen zijn gesloten

Al wie erom kijkt die krijgt het niet
Die krijgt het niet

(4x) Schipper mag ik over varen
Ja of nee,
Moet ik dan wat geld betalen
ja of nee

K'heb een euro in mijn hand
die gaat reizen door het land
Is hij hier, is hij daar
Als j’hem ziet dan zeg j’het maar

Heb je wel gehoord van de zeven, de zeven
Heb je wel gehoord van de zevensprong
Ze zeggen dat ik niet dansen kan
Ik kan dansen als een edelman
Dat is 1

Heb je wel gehoord van de zeven, de zeven
Heb je wel gehoord van de zevensprong
Ze zeggen dat ik niet dansen kan
Ik kan dansen als een edelman
Dat is 1, dat is 2

Heb je wel gehoord van de zeven, de zeven
Heb je wel gehoord van de zevensprong
Ze zeggen dat ik niet dansen kan
Ik kan dansen als een edelman
Dat is 1, dat is 2, dat is 3

Heb je wel gehoord van de zeven, de zeven
Heb je wel gehoord van de zevensprong
Ze zeggen dat ik niet dansen kan
Ik kan dansen als een edelman
Dat is 1, dat is 2, dat is 3, dat is 4

Heb je wel gehoord van de zeven, de zeven
Heb je wel gehoord van de zevensprong
Ze zeggen dat ik niet dansen kan
Ik kan dansen als een edelman
Dat is 1, dat is 2, dat is 3, dat is 4, dat is 5

Heb je wel gehoord van de zeven, de zeven
Heb je wel gehoord van de zevensprong
Ze zeggen dat ik niet dansen kan
Ik kan dansen als een edelman
Dat is 1, dat is 2, dat is 3, dat is 4, dat is 5, dat is 6

Heb je wel gehoord van de zeven, de zeven
Heb je wel gehoord van de zevensprong
Ze zeggen dat ik niet dansen kan
Ik kan dansen als een edelman
Dat is 1, dat is 2, dat is 3, dat is 4, dat is 5, dat is 6, dat is 7"

Delen

Spel - Digibordles Bij elkaar blijven - mei

Groep 1
Groep 2
Groep 3
Groep 4
Oversteken
Verkeerskalender
Op school
Voor thuis

Leerdoel

In deze interactieve vertelplaat staat zelfstandig op pad centraal. Subthema's zijn 'de veilige plaats op de weg' en 'oversteken'.

Verhaal 'Bij elkaar blijven'

‘Aaahhh Mam! Mag het? Mag het alsjeblieft?’ Karin had haar moeder smekend aangekeken. Ze wilde met Tariq en Menno mee naar de skatebaan. Soms kon haar moeder best streng zijn, maar deze keer zei ze: ‘Ik wil dat jullie heel voorzichtig zijn.’

Bekijk deze les op schoolopseefkalender.nl

Afbeelding digibordles Bij elkaar blijven

Over digibordlessen

De SCHOOLopSEEF kalender is een lesprogramma van SCHOOLopSEEF. De Verkeerskalender is voor leerlingen in de eerste vier groepen en biedt een maandelijks wisselende illustratie met allerlei leuke interactieve toepassingen en informatie voor de ouders. Met deze middelen is het mogelijk om iedere maand op een eigentijdse, leuke en leerzame manier met een dan actueel verkeersonderwerp aan de slag te gaan. In de klas, met het digibord of thuis op de tablet of de gewone computer.

Delen

Download - Ouderbrief Zelfstandig op pad - mei

Log eerst in bij Mijn SEEF om dit lesmateriaal te bekijken. Na inloggen is het afgeschermde lesmateriaal op deze pagina te bekijken.

Aanbevolen lespakketten

Thema's: Verkeersgedrag, Verkeerskalender
Lesgeven met SCHOOL op SEEF.
Zo werkt het!

Inhoud wordt niet getoond omdat cookies niet toegestaan zijn.

Meer informatie