Verkeerskunsten groep 5 en 6 - fietskunsten in het verkeer

Uitgelichte afbeelding voor lespakket Verkeerskunsten groep 5 en 6 - fietskunsten in het verkeer

Deze les leert leerlingen van groep 5 en 6 oefenen in het deelnemen aan het verkeer.

  • Fietsen op een voorrangskruising
  • Fietsen op een gelijkwaardigekruising
  • Fietsen op een rotonde zonder fietspad
Groep
Groep 5, Groep 6
Thema's
Fietsvaardigheid, Verkeerskunsten
Uitvoering
Op school
Stap 1. Voorbereiding

Stap 2. Uitvoering

Stap 3. Afronding

Lesbrief - Lesbrief Fietskunsten in het verkeer groep 5 en 6

Groep 5
Groep 6
Verkeerskunsten
Op school

Activiteiten

  1. Fietsen op een voorrangskruising
  2. Fietsen op een gelijkwaardige kruising
  3. Fietsen op een rotonde zonder fietspad

Deelvaardigheden

  • Vaart minderen bij de kruising
  • Voor de kruising naar links, naar voren en naar rechts kijken
  • Voorrang geven op een voorrangskruising
  • Voorrang krijgen op een voorrangskruising
  • Voorrang geven op een gelijkwaardige kruising
  • Voorrang krijgen op een gelijkwaardige kruising
  • Vaart minderen bij de rotonde
  • Voor de rotonde naar links kijken
  • Invoegen op de rotonde
  • Rotonde half fietsen
  • Rotonde helemaal fietsen
  • Achterom kijken
  • Hand uitsteken
  • Rotonde verlaten
  • Voorrang geven aan verkeer op de rotonde
  • Voorrang krijgen van verkeer dat de rotonde nadert

Voorbereiding

  • Vraag de leerlingen met de fiets naar school te komen.
  • Vraag drie ouders/stagiaires/klassenassistentes om te helpen.
  • Verdeel de klas in drie groepen.
  • Geef de instructie aan de begeleiders.
  • Verzamel het materiaal.
  • Zet de oefeningen uit.

Benodigde tijd

  • Voorbereiding in de klas: 10 minuten
  • Instructie aan de begeleiders: 10 minuten
  • Oefeningen uitzetten: 30 minuten
  • Uitvoering: 45 minuten
  • Nabespreken: 5 minuten
  • Opruimen: 5 – 10 minuten

Werkwijze

Het thema ‘Fietskunsten in het verkeer’ bestaat voor groep 5/6 uit één les waarin het fietsen en voorrang geven/krijgen wordt geoefend. De les is onderverdeeld in drie activiteiten.

De doelen van deze les zijn:

  • activiteit 1: De leerling verleent, bij het naderen van een voorrangskruising, voorrang wanneer het wordt aangegeven door wegmarkeringen en/of verkeersborden. De leerling kijkt of hij voorrang krijgt van kruisende bestuurders bij het naderen van een voorrangskruising uit voorrangspositie.
  • activiteit 2: De leerling verleent, bij het naderen van een gelijkwaardige kruising, voorrang aan bestuurders van rechts. De leerling kijkt of hij voorrang krijgt van bestuurders van links.
  • activiteit 3: De leerling verleent, bij het naderen van een rotonde, voorrang aan verkeer dat op de rotonde rijdt. De leerling kijkt of hij voorrang krijgt wanneer hij op de rotonde fietst. De leerling kijkt over de rechterschouder en steekt de rechterhand uit wanneer hij de rotonde verlaat.

Bij de pleinles zet u de drie oefeningen van tevoren uit. De klas wordt verdeeld in drie groepen en na elke 10 tot 15 minuten wordt er van oefening gewisseld. De begeleiders blijven bij de oefening staan, hierdoor hoeft de instructie maar één keer aan de begeleiders gegeven te worden.

Instructiefilm Hulpdiensten in het verkeer

Inhoud wordt niet getoond omdat cookies niet toegestaan zijn.

Meer informatie

Instructiefilm MONO fietsen

Inhoud wordt niet getoond omdat cookies niet toegestaan zijn.

Meer informatie
Delen

Plattegrond - Fietskunsten in het verkeer, activiteit 1 Fietsen op een voorrangskruising

Groep 5
Groep 6
Verkeerskunsten
Op school

Doel

De leerling verleent, bij het naderen van een voorrangskruising, voorrang wanneer het wordt aangegeven door wegmarkeringen en/of verkeersborden. De leerling kijkt of hij voorrang krijgt van kruisende bestuurders bij het naderen van een voorrangskruising uit voorrangspositie.

Deelvaardigheden

  • Vaart minderen bij de kruising
  • Voor de kruising naar links, naar voren en naar rechts kijken
  • Voorrang geven op een voorrangskruising
  • Voorrang krijgen op een voorrangskruising

Materialen

  • Stoepkrijt
  • 20 blauwe markeerbollen
  • 2 pylonen
  • 5 staanders
  • 2 verkeersborden voorrang verlenen (B06)
  • 2 verkeersborden voorrangsweg (B01)
  • Verkeersbord stop (B07)

Plattegrond Activiteit 1 Fietsen op een voorrangskruising

Download

Oefening - Opdracht 1

De leerling:

  • stapt op bij het startpunt
  • fietst rechtdoor tot de haaientanden
  • mindert vaart bij de haaientanden
  • kijkt naar links, naar voren en naar rechts
  • steekt het kruispunt over
  • fietst verder rechtdoor
  • kijkt over de linkerschouder achterom en steekt de linkerhand uit
  • fietst om de markeerbollen heen
  • remt bij de stopstreep
  • stapt af en loopt met de fiets aan de hand naar het begin van de route en sluit aan in de rij.

Oefening - Opdracht 2

Laat één van de leerlingen op de voorrangsweg rondjes fietsen om de pylonen A en B. Hij kijkt elke keer bij de kruising goed uit of hij voorrang krijgt van het verkeer van links en/of rechts. De overige leerlingen herhalen opdracht 1 en geven voorrang aan het verkeer op de voorrangskruising.

Aandachtspunten

  • De volgende leerling start als de leerling voor hem de bocht naar links gemaakt heeft.
  • Tip voor kinderen die moeite hebben met het opstappen: laat de kinderen zittend starten. Bij het zittend starten is de juiste stand van de trapper iets voorbij het hoogste punt in de traprichting. Eén voet staat op de trapper en één voet staat op de grond.
  • Goed remmen is geleidelijk tot stilstand komen, zonder te haperen of te stoten.

Differentiatie

  • Laat in plaats van één leerling, twee leerlingen rondjes fietsen om de pylonen.
  • Laat de leerlingen achter elkaar over de kruising fietsen. Ze maken hierbij een acht (vanaf het startpunt rechtdoor over de kruising, om de markeerbollen heen, langs de pylonen A en B en weer terug naar het startpunt). Ze komen elkaar dan op de kruising tegen en passen de voorrangsregels toe.
Delen

Plattegrond - Fietskunsten in het verkeer, activiteit 2 Fietsen op een gelijkwaardigekruising

Groep 5
Groep 6
Verkeerskunsten
Op school

Doel

De leerling verleent, bij het naderen van een gelijkwaardige kruising, voorrang aan bestuurders van rechts. De leerling kijkt of hij voorrang krijgt van bestuurders van links.

Deelvaardigheden

  • Vaart minderen bij de kruising
  • Voor de kruising naar links, naar voren en naar rechts kijken
  • Voorrang geven op een gelijkwaardige kruising
  • Voorrang krijgen op een gelijkwaardige kruising

Materialen

  • Stoepkrijt
  • 20 rode markeerbollen
  • 2 pylonen
  • Staander
  • Verkeersbord stop (B07)

Plattegrond Activiteit 2 Fietsen op een gelijkwaardigekruising

Download

Oefening - Opdracht 1

Laat één van de leerlingen rondjes fietsen om de pylonen A en B. Hij geeft op de kruising voorrang aan verkeer van rechts en hij kijkt of hij voorrang krijgt van verkeer van links.

De overige leerlingen:

  • stappen op bij het startpunt
  • fietsen rechtdoor tot de kruising
  • minderen vaart bij de kruising
  • kijken naar links, naar voren en naar rechts
  • geven voorrang aan verkeer van rechts
  • kijken of zij voorrang krijgen van verkeer van links
  • steken het kruispunt over
  • fietsen verder rechtdoor
  • kijken over de linkerschouder achterom en steken de linkerhand uit
  • fietsen om de markeerbollen heen
  • remmen bij de stopstreep
  • stappen af en lopen met de fiets aan de hand naar het begin van de route en sluiten aan in de rij.

Aandachtspunten

  • De volgende leerling start als de leerling voor hem de bocht naar links gemaakt heeft.
  • Tip voor kinderen die moeite hebben met het opstappen: laat de kinderen zittend starten. Bij het zittend starten is de juiste stand van de trapper iets voorbij het hoogste punt in de traprichting. Eén voet staat op de trapper en één voet staat op de grond.
  • Goed remmen is geleidelijk tot stilstand komen, zonder te haperen of te stoten.

Differentiatie

  • Laat in plaats van één leerling, twee leerlingen rondjes fietsen om de pylonen.
  • Laat de leerlingen achter elkaar over de kruising fietsen. Ze maken hierbij een acht (vanaf het startpunt rechtdoor over de kruising, om de markeerbollen heen, langs de pylonen A en B en weer terug naar het startpunt). Ze komen elkaar dan op de kruising tegen en passen de voorrangsregels toe.
Delen

Plattegrond - Fietskunsten in het verkeer, activiteit 3 Fietsen op een rotonde zonder fietspad

Groep 7
Groep 8
Verkeerskunsten
Op school

Doel

De leerling verleent, bij het naderen van een rotonde, voorrang aan verkeer dat op de rotonde rijdt. De leerling kijkt of hij voorrang krijgt wanneer hij op de rotonde fietst. De leerling kijkt over de rechterschouder en steekt de rechterhand uit wanneer hij de rotonde verlaat.

Deelvaardigheden

  • Vaart minderen bij de rotonde
  • Voor de rotonde naar links kijken
  • Invoegen op de rotonde
  • Rotonde half fietsen
  • Rotonde helemaal fietsen
  • Achterom kijken
  • Hand uitsteken
  • Rotonde verlaten
  • Voorrang geven aan verkeer op de rotonde
  • Voorrang krijgen van verkeer dat de rotonde nadert

Materialen

  • Stoepkrijt
  • 20 gele markeerbollen
  • 16 witte markeerbollen
  • 4 pylonen
  • 8 staanders
  • 4 verkeersborden voorrang verlenen (B06)
  • 4 verkeersborden rotonde (D01)
  • Touwen (van 2 en 5 meter) om cirkels uit te zetten

Plattegrond Activiteit 3 Fietsen op een rotonde zonder fietspad

Download

Oefening - Opdracht 1: de rotonde half f ietsen, kijken en richting aangeven

De leerlingen:

  • stappen op bij het startpunt
  • fietsen rechtdoor
  • minderen vaart bij de haaientanden
  • kijken naar links
  • fietsen de rotonde op
  • fietsen de rotonde halfrond
  • kijken over hun rechterschouder achterom
  • steken hun rechterhand uit
  • verlaten de rotonde
  • fietsen om pylon B
  • herhalen de oefening
  • remmen en stappen af bij pylon A en sluiten aan in de rij met de fiets aan de hand.

Oefening - Opdracht 2: voorrang geven aan verkeer op de rotonde

Verdeel de leerlingen over pylon A en B. Vanaf elke pylon start tegelijkertijd een leerling. De leerlingen fietsen nu de rotonde helemaal rond en geven hierbij voorrang aan verkeer op de rotonde. Ze stappen af bij de pylon waar ze gestart zijn en sluiten aan in de rij met de fiets aan de hand.

Aandachtspunten

  • Het verkeer op de rotonde heeft voorrang.
  • Tip voor kinderen die moeite hebben met het opstappen: laat de kinderen zittend starten. Bij het zittend starten is de juiste stand van de trapper iets voorbij het hoogste punt in de traprichting. Eén voet staat op de trapper en één voet staat op de grond.
  • Goed remmen is geleidelijk tot stilstand komen, zonder te haperen of te stoten.

Differentiatie

  • Verdeel de leerlingen over vier pylonen, in plaats van over twee pylonen.
  • Laat de leerlingen zelf bepalen wanneer ze de rotonde verlaten, zolang ze maar wel de voorrangsregels toepassen en de juiste handelingen verrichten. Als een leerling op de rotonde blijft fietsen, kan hij voor de veiligheid de linkerhand uitsteken. Hij laat daarmee duidelijk aan het overig verkeer zien wat hij doet.
Delen

Download - Certificaat: Fietskunsten in het verkeer groep 5 en 6

Log eerst in bij Mijn SEEF om dit lesmateriaal te bekijken. Na inloggen is het afgeschermde lesmateriaal op deze pagina te bekijken.

Download - Observatieformulier Fietskunsten in het verkeer groep 5 en 6

Log eerst in bij Mijn SEEF om dit lesmateriaal te bekijken. Na inloggen is het afgeschermde lesmateriaal op deze pagina te bekijken.

Download - Ouderbrief Fietskunsten in het verkeer groep 5 en 6

Log eerst in bij Mijn SEEF om dit lesmateriaal te bekijken. Na inloggen is het afgeschermde lesmateriaal op deze pagina te bekijken.

Aanbevolen lespakketten

Groep: Groep 5, Groep 6, Groep 7, Groep 8
Thema's: Fietsvaardigheid, Verkeerskunsten
Lesgeven met SCHOOL op SEEF.
Zo werkt het!