Lesmaterialen
SCHOOL op SEEF heeft allemaal losse lesmaterialen verzameld, voor op school en voor thuis. Van liedjes over veilig oversteken tot een checklist om de fiets van jouw kind te keuren. Filter op groep, thema, soort materiaal en/of uitvoering in de klas of thuis. In de linkerzijbalk met de naam "Kies lesmateriaal" kan je lesmateriaal selecteren om te bekijken.
Je ziet momenteel alleen openbaar lesmateriaal. Log in bij Mijn SEEF om ook het afgeschermde lesmateriaal op deze pagina te bekijken.
Geselecteerd lesmateriaal
Plattegrond - Fietskunsten in het verkeer, activiteit 3 Fietsen op een rotonde zonder fietspad
Doel
De leerling verleent, bij het naderen van een rotonde, voorrang aan verkeer dat op de rotonde rijdt. De leerling kijkt of hij voorrang krijgt wanneer hij op de rotonde fietst. De leerling kijkt over de rechterschouder en steekt de rechterhand uit wanneer hij de rotonde verlaat.
Deelvaardigheden
- Vaart minderen bij de rotonde
- Voor de rotonde naar links kijken
- Invoegen op de rotonde
- Rotonde half fietsen
- Rotonde helemaal fietsen
- Achterom kijken
- Hand uitsteken
- Rotonde verlaten
- Voorrang geven aan verkeer op de rotonde
- Voorrang krijgen van verkeer dat de rotonde nadert
Materialen
- Stoepkrijt
- 20 gele markeerbollen
- 16 witte markeerbollen
- 4 pylonen
- 8 staanders
- 4 verkeersborden voorrang verlenen (B06)
- 4 verkeersborden rotonde (D01)
- Touwen (van 2 en 5 meter) om cirkels uit te zetten
Oefening - Opdracht 1: de rotonde half f ietsen, kijken en richting aangeven
De leerlingen:
- stappen op bij het startpunt
- fietsen rechtdoor
- minderen vaart bij de haaientanden
- kijken naar links
- fietsen de rotonde op
- fietsen de rotonde halfrond
- kijken over hun rechterschouder achterom
- steken hun rechterhand uit
- verlaten de rotonde
- fietsen om pylon B
- herhalen de oefening
- remmen en stappen af bij pylon A en sluiten aan in de rij met de fiets aan de hand.
Oefening - Opdracht 2: voorrang geven aan verkeer op de rotonde
Verdeel de leerlingen over pylon A en B. Vanaf elke pylon start tegelijkertijd een leerling. De leerlingen fietsen nu de rotonde helemaal rond en geven hierbij voorrang aan verkeer op de rotonde. Ze stappen af bij de pylon waar ze gestart zijn en sluiten aan in de rij met de fiets aan de hand.
Aandachtspunten
- Het verkeer op de rotonde heeft voorrang.
- Tip voor kinderen die moeite hebben met het opstappen: laat de kinderen zittend starten. Bij het zittend starten is de juiste stand van de trapper iets voorbij het hoogste punt in de traprichting. Eén voet staat op de trapper en één voet staat op de grond.
- Goed remmen is geleidelijk tot stilstand komen, zonder te haperen of te stoten.
Differentiatie
- Verdeel de leerlingen over vier pylonen, in plaats van over twee pylonen.
- Laat de leerlingen zelf bepalen wanneer ze de rotonde verlaten, zolang ze maar wel de voorrangsregels toepassen en de juiste handelingen verrichten. Als een leerling op de rotonde blijft fietsen, kan hij voor de veiligheid de linkerhand uitsteken. Hij laat daarmee duidelijk aan het overig verkeer zien wat hij doet.