Lesmaterialen

SCHOOL op SEEF heeft allemaal losse lesmaterialen verzameld, voor op school en voor thuis. Van liedjes over veilig oversteken tot een checklist om de fiets van jouw kind te keuren. Filter op groep, thema, soort materiaal en/of uitvoering in de klas of thuis. In de linkerzijbalk met de naam "Kies lesmateriaal" kan je lesmateriaal selecteren om te bekijken.

Groep
Thema
Soort
Uitvoering
Filter:
Groep
Thema
Soort materiaal
Uitvoering

Je ziet momenteel alleen openbaar lesmateriaal. Log in bij Mijn SEEF om ook het afgeschermde lesmateriaal op deze pagina te bekijken.

Geselecteerd lesmateriaal

Oefening - Lesbrief: Leuk lawaai

Groep 1
Groep 2
Groep 3
Groep 4
Verkeersgedrag
Op school

Begrippen:

brandweerauto, zwaailicht, politieauto, stoep, rijbaan, voetganger, politieagent, hek, skateboard, fototoestel

In de klas

  • Lees het verhaal met de leerlingen of speel het automatisch af op het digitale schoolbord.
  • Bespreek na. Waarom moet je niet vlak voor, naast of achter een vrachtauto langslopen/fietsen? Wat is de dode hoek? Wat is een sirene? Waarom hebben hulpdiensten sirenes en zwaailichten?
  • Bekijk de plaat met de leerlingen. Benoem de verschillende verkeersbegrippen aan de hand van de begrippenwolk en stel verdiepingsvragen. Wie staan er veilig en wie niet? Waarom moet je niet heel dichtbij gaan kijken? Waar zit het zwaailicht van de brandweerauto? Wat zien jullie nog meer op de plaat?
  • Klik in de digitale versie van de verkeers kalenderplaat op Doen! en ontdek samen met de leerlingen de verschillende interactieve elementen in de plaat.

Praktijkoefeningen

In de gymzaal of op het schoolplein: Laat de kinderen spelen dat ze de bestuurder zijn van een politieauto, brandweerauto, ambulance. Bevestig een foto van een politie-, brandweer- of ziekenauto op buik en rug. De auto’s rijden met sirene door de straat en de overige kinderen (voetgangers) wachten en geven voorrang. Daarna mogen ze oversteken. Wissel regelmatig tot alle kinderen een autobestuurder zijn geweest.

Gebruik de tijd tijdens een wandeling of buiten spelen om eens met de leerlingen te luisteren naar de geluiden in het verkeer. Het toeteren van een auto, het tringelen van een fietsbel, het piepen van een vrachtwagen die achteruit rijdt, enz.

Praatplaat Leuk lawaai

Verhaal: Leuk lawaai

Julian en Mirte lopen snel naar het einde van hun straat. Thuis hadden ze heel luid getoeter en kabaal van vrachtwagens gehoord. Hun moeder had gezegd dat ze samen mochten gaan kijken waar het geluid vandaan komt. “Als jullie maar op de stoep blijven!” Bij de hoek zien ze de grote auto’s voorbij rijden. “Het lijkt wel een optocht,” zegt Julian.Zou het circus soms komen? Mirte kijkt een beetje dromerig. Ze wil al zo lang een keertje naar het circus. Kijken naar de clowns en acrobaten. Ze speelt heel vaak circusje met haar vriendin Fay.

Maar dan klinkt er ineens een sirene. Wat is er toch? Julian en Mirte zetten het op een rennen. Ze zien vrachtwagens, maar ook een brandweerauto. Langs de kant van de weg staan allemaal mensen te kijken en te zwaaien naar de auto’s.“Is er iets ergs gebeurd?” vraagt Julian aan een mevrouw. “Nee, helemaal niet,” zegt de mevrouw, “Kijk maar eens goed.

”In de auto’s zitten kinderen. Ze zwaaien allemaal vrolijk terug naar de toeschouwers. De mevrouw legt het uit: De kinderen in de auto’s krijgen vandaag een speciale dag. Omdat ze het verdiend hebben. Bijvoorbeeld omdat ze erg ziek zijn geweest.Nu mogen ze dus meerijden in de vrachtauto’s.

vervolg

“Gaaf zeg,” zegt Julian. “Ik wil later vrachtwagenchauffeurworden. Het lijkt me echt zo ontzettend cool.”“Maar ook moeilijk,” zegt Mirte. “Kijk die vrachtwagen daar, die rijdt bijna over de tenen van die mevrouw!”“Die mevrouw moet ook niet zo op het randje van de stoep gaan staan,” bromt Julian. “Zo kan de vrachtwagenchauffeur haar helemaal niet zien.”

“Suusje ook toeters kijken,” klinkt ineens een stem­metje. O jee, daar is Suus. Ze is helemaal alleen naar het eind van de straat gelopen. Ze wil tussen de hekken door kruipen om nog dichterbij te komen.“Suusje, nee!” roept Julian. Mirte pakt haar snel bij haar armpje. “Dat mag niet Suus, dat is echt veel te gevaarlijk.”“Gelukkig, jullie hebben haar!” Mama komt aange­rend. Snel tilt ze Suusje op. “Ondeugende meid,” zegt ze. “Dat mag toch niet?”

“He, kijk eens Mirte,” zegt Julian dan, “daar aan de overkant, op dat bord.”C-I-R-C-U-S, leest Mirte. Circus! Het circus komt echt! Eindelijk kan Mirte een keer naar een echt circus.“Nou meisje,” zegt mama. “Ik geloof dat vandaag ook jouw droom is uitgekomen!”

Voor de ouders

Ook voor ouders is het belangrijk zich bewust te zijn van het onvoorspelbare gedrag van kinderen in het verkeer. Vooral bij harde geluiden en in onverwachte situaties reageren zij primitief.

Informatie voor de ouders staat op de site www.schoolopseef.nl in de vorm van algemene achtergrondinformatie over het thema en kant-en-klare teksten en illustraties bij deze kalenderplaat. Deze brieven kunt u overnemen in de schoolkrant of nieuwsbrief van de school of naar aanleiding van het thema aan de leerlingen mee naar huis geven.

Delen