Lesmaterialen
SCHOOL op SEEF heeft allemaal losse lesmaterialen verzameld, voor op school en voor thuis. Van liedjes over veilig oversteken tot een checklist om de fiets van jouw kind te keuren. Filter op groep, thema, soort materiaal en/of uitvoering in de klas of thuis. In de linkerzijbalk met de naam "Kies lesmateriaal" kan je lesmateriaal selecteren om te bekijken.
Je ziet momenteel alleen openbaar lesmateriaal. Log in bij Mijn SEEF om ook het afgeschermde lesmateriaal op deze pagina te bekijken.
Geselecteerd lesmateriaal
Plattegrond - Lopen en oversteken, les 3, activiteit 3 Oversteken bij een T-splitsing
Doel
De leerling kijkt op de T-splitsing naar alle richtingen waar verkeer vandaan kan komen. De leerling steekt de weg recht over.
Deelvaardigheden
- Vóór de stoeprand stoppen
- Op een overzichtelijke plek stoppen
- Naar alle kanten kijken
- Reageren op overig verkeer
- Rustig en recht oversteken
Materialen
- Stoepkrijt
- 12 blauwe markeerbollen
- 3 pylonen
- Fiets (en 2 fietsen bij de differentiatie)
Oefening
Attendeer de kinderen erop dat oversteken bij een T-splitsing vaak best lastig is, omdat je naar zo veel kanten moet kijken. Vertel de kinderen dat ze in het echte verkeer kunnen kijken of er een andere plaats is waar ze over kunnen steken als ze het erg lastig vinden om bij een kruispunt over te steken. Soms is deze plaats er niet en dan moeten ze wel bij het kruispunt oversteken.
Oefening - opdracht 1
De leerling:
- loopt naar het startpunt en stopt op de laatste stoeptegel vóór de stoeprand op een plaats waar hij goed naar alle kanten kan kijken
- kijkt, afhankelijk van de plaats op de T-splitsing, naar
- links, voor, achter en weer naar links
- achter, voor, rechts, en weer naar achter
- achter, links, rechts en weer naar achter en links
- wacht als er verkeer aankomt en kijkt opnieuw als het verkeer voorbij is
- steekt rustig en recht over als er niets meer aankomt
- blijft naar alle kanten kijken tijdens het oversteken
- herhaalt het oversteken twee keer
- loopt via de markeerbollen naar het begin van de route en sluit aan in de rij.
Oefening - opdracht 2
Eén van de leerlingen fietst over de weg (de leerling kan hier ook doen alsof hij fietst). De overige leerlingen:
- lopen naar het startpunt en stoppen op de laatste tegel vóór de stoeprand op een plaats waar ze goed naar alle kanten kunnen kijken
- letten goed op de fietser die op de weg fietst
- steken over zoals in opdracht 1.
Differentiatie
Verdeel de leerlingen over de drie hoeken van de T-splitsing. De leerlingen steken steeds in tweetallen over en lopen zo een rondje over de T-splitsing. Laat nu twee fietsers over de T-splitsing rijden."