Lesmaterialen
SCHOOL op SEEF heeft allemaal losse lesmaterialen verzameld, voor op school en voor thuis. Van liedjes over veilig oversteken tot een checklist om de fiets van jouw kind te keuren. Filter op groep, thema, soort materiaal en/of uitvoering in de klas of thuis. In de linkerzijbalk met de naam "Kies lesmateriaal" kan je lesmateriaal selecteren om te bekijken.
Je ziet momenteel alleen openbaar lesmateriaal. Log in bij Mijn SEEF om ook het afgeschermde lesmateriaal op deze pagina te bekijken.
Geselecteerd lesmateriaal
Plattegrond - Fietskunsten, les 2, activiteit 2 De fiets optillen en een noodstop maken
Doel
De leerling houdt rekening met de ruimte die de trappers van de fiets innemen als hij ernaast loopt. De leerling tilt de fiets over een hindernis heen. De leerling remt krachtig met de remmen van de fiets en maakt een noodstop.
Deelvaardigheden
- Over een smal pad lopen met de fiets aan de hand
- Opstappen
- Wegrijden
- Remmen
- Afstappen
- Fiets optillen over een hindernis
- Versnellen
- Noodstop maken
Materialen
- Stoepkrijt
- 12 blauwe markeerbollen
- 3 pylonen
- 9 staanders
- Verkeersbord stop (B07)
- Lat voor het uitbeelden van de hindernis
- Lat voor de noodstop
Oefening
De leerling:
- loopt vanaf het startpunt met de fiets aan de hand over het smalle pad
- stapt op bij de pylon en start slim
- rijdt naar de hindernis (“het glas/de stoeprand”)
- vermindert vaart, remt en stapt af
- tilt de fiets over de hindernis en zet de fiets weer neer
- stapt op en start slim
- fietst om de markeerbollen heen
- versnelt en maakt een noodstop voor de stopbalk
- stapt af en loopt met de fiets aan de hand naar het begin van de route en sluit aan in de rij.
Aandachtspunten
- Voor het maken van het smalle pad kunt u aan de buitenkant van de oefening ook gebruik maken van een muur of een hek in plaats van de rij staanders.
- Slim starten: bij het zittend starten is de juiste stand van de trapper iets voorbij het hoogste punt in de traprichting. Eén voet staat op de trapper en één voet staat op de grond.
- Het tillen van de fiets over de hindernis kan op twee manieren. De fiets kan in één keer opgetild worden aan het frame net boven de trapas (dit is het zwaartepunt van de fiets). De fiets kan ook in twee keer worden opgetild, eerst door het voorwiel aan het stuur omhoog te tillen, dan door een stukje met de fiets te lopen en vervolgens door het achterwiel aan de bagagedrager of het zadel (= moeilijker) omhoog te tillen over de hindernis heen.
- Bij het maken van een noodstop wordt krachtig geremd zonder te slippen. Let op: bij abrupt remmen met alleen de voorhandrem, bestaat het gevaar om over de kop te slaan.
Differentiatie
Als de leerlingen er moeite mee hebben om hun fiets over de hindernis heen te tillen, dan kan deze ook uitgebeeld worden door middel van een krijtstreep.