Lesmaterialen

SCHOOL op SEEF heeft allemaal losse lesmaterialen verzameld, voor op school en voor thuis. Van liedjes over veilig oversteken tot een checklist om de fiets van jouw kind te keuren. Filter op groep, thema, soort materiaal en/of uitvoering in de klas of thuis. In de linkerzijbalk met de naam "Kies lesmateriaal" kan je lesmateriaal selecteren om te bekijken.

Icoon Groep filter
Groep
Icoon Thema filter
Thema
Icoon Soort filter
Soort
Icoon Uitvoering filter
Uitvoering
Filter:
Groep
Thema
Soort materiaal
Uitvoering
Afbeelding golf bovenkant pagina

Je ziet momenteel alleen openbaar lesmateriaal. Log in bij Mijn SEEF om ook het afgeschermde lesmateriaal op deze pagina te bekijken.

Geselecteerd lesmateriaal

Plattegrond - Fietskunsten in het verkeer, activiteit 2 Fietsen op een gelijkwaardige kruising met overstekendevoetgangers

Groep 7
Groep 8
Verkeerskunsten
Op school

Doel

De leerling verleent, bij het naderen van een gelijkwaardige kruising, voorrang aan bestuurders van rechts. De leerling kijkt of hij voorrang krijgt van bestuurders van links. De leerling verleent voorrang aan voetgangers op het zebrapad.

Deelvaardigheden

  • Vaart minderen bij de kruising
  • Voor de kruising naar links, naar voren en naar rechts kijken
  • Voorrang geven aan verkeer van rechts
  • Voorrang krijgen van verkeer van links
  • De voetgangers bij het zebrapad voor laten gaan
  • Oversteken bij een zebrapad
  • Oversteken bij een kruising

Materialen

  • Stoepkrijt
  • 20 rode markeerbollen
  • 4 witte markeerbollen
  • 7 pylonen
  • 3 staanders
  • 2 verkeersborden voetgangersoversteekplaats (L02)
  • Verkeersbord stop (B07)
  • 2 zebrapaden

Plattegrond Activiteit 2 Fietsen op een gelijkwaardige kruising met overstekendevoetgangers

Download

Oefening

Laat één van de leerlingen rondjes fietsen om de pylonen A en B. Hij geeft op de kruising voorrang aan verkeer van rechts en kijkt of hij voorrang krijgt van verkeer van links. Ook laat hij de voetgangers, die bij het zebrapad willen oversteken, voorgaan. Twee andere leerlingen zijn voetgangers. Zij starten bij pylon C en steken bij de zebrapaden en de pylonen over. De ene leerling loopt met de klok mee, de andere leerling loopt tegen de klok in. Let op: alleen bij het zebrapad mogen de voetgangers voorgaan.

De overige leerlingen:

  • stappen op bij het startpunt
  • minderen vaart bij de kruising
  • kijken naar links, naar voren en naar rechts
  • geven voorrang aan verkeer van rechts
  • krijgen voorrang van verkeer van links
  • steken het kruispunt over
  • laten de voetgangers, die bij het zebrapad willen oversteken, voorgaan
  • fietsen verder rechtdoor
  • kijken over de linkerschouder achterom en steken de linkerhand uit
  • fietsen om de markeerbollen heen
  • remmen bij de stopstreep
  • stappen af en lopen met de fiets aan de hand naar het begin van de route en sluiten aan in de rij.

Aandachtspunten

  • De volgende leerling start als de leerling voor hem de bocht naar links gemaakt heeft.
  • Tip voor kinderen die moeite hebben met het opstappen: laat de kinderen zittend starten. Bij het zittend starten is de juiste stand van de trapper iets voorbij het hoogste punt in de traprichting. Eén voet staat op de trapper en één voet staat op de grond.
  • Goed remmen is geleidelijk tot stilstand komen, zonder te haperen of te stoten.

Differentiatie

  • Laat in plaats van één leerling, twee leerlingen rondjes fietsen om de pylonen.
Delen

Inhoud wordt niet getoond omdat cookies niet toegestaan zijn.

Meer informatie