Lesmaterialen

SCHOOL op SEEF heeft allemaal losse lesmaterialen verzameld, voor op school en voor thuis. Van liedjes over veilig oversteken tot een checklist om de fiets van jouw kind te keuren. Filter op groep, thema, soort materiaal en/of uitvoering in de klas of thuis. In de linkerzijbalk met de naam "Kies lesmateriaal" kan je lesmateriaal selecteren om te bekijken.

Icoon Groep filter
Groep
Icoon Thema filter
Thema
Icoon Soort filter
Soort
Icoon Uitvoering filter
Uitvoering
Filter:
Groep
Thema
Soort materiaal
Uitvoering
Afbeelding golf bovenkant pagina

Je ziet momenteel alleen openbaar lesmateriaal. Log in bij Mijn SEEF om ook het afgeschermde lesmateriaal op deze pagina te bekijken.

Geselecteerd lesmateriaal

Lesbrief - Lesbrief: Een bijna-botsing

Groep 1
Groep 2
Groep 3
Groep 4
Fietsvaardigheid
Verkeersgedrag
Verkeerskalender
Op school

Begrippen:

parkeerplaats, fietspad, rijbaan, drempel, verkeersbord, zebrapad, lantaarnpaal, koplamp, achterlicht, reflectie

In de klas

  • Lees het verhaal met de leerlingen of speel het automatisch af op het digitale schoolbord.
  • Bespreek na. Wie fietst er wel eens in het donker? Of wanneer het regent? Heeft iedereen licht op zijn/haar fiets? Waarom is dat zo belangrijk?
  • Bekijk de plaat met de leerlingen. Benoem de verschillende verkeersbegrippen aan de hand van de begrippenwolk en stel verdiepingsvragen. Waar is verlichting en waar is het donker? Wie kun je goed zien en wie minder? Wat zien jullie nog meer op de plaat?
  • Klik in de digitale versie van de verkeerskalenderplaat op spellen, video’s en liedjes en ontdek samen met de leerlingen de verschillende interactieve elementen op de plaat.

Praktijkoefening

Laat kleding en voorwerpen zien die je gebruikt bij slecht of winters weer

  • jas met capuchon
  • paraplu, poncho
  • regenpak
  • regenjas
  • rubberen laarzen

Laat de leerlingen zich eventueel verkleden.Laat zien en ervaren wat het verschil in zicht is bij een goed dicht gestrikte en een losse capuchon.

Verduister het klaslokaal zo veel mogelijk. Laat de leerlingen met een zaklamp op verschillende dingen in het lokaal schijnen. Wat kun je goed zien (de lichte voorwerpen) wat minder (de donkere voorwerpen)? Zijn er objecten die licht reflecteren?Demonstreer het gebruik van de paraplu en laat zien dat het uitzicht wordt belemmerd.

Praatplaat Een bijna-botsing

Verhaal: Een bijna-botsing

Menno, Karin en Joshua hebben gevoetbald.  Nu fietsen ze samen terug naar huis. Het is heel gek: verleden week was het nog een beetje licht toen ze klaar waren met hun training. En vanavond fietsen ze opeens al in het donker.

‘Doe je lamp even aan joh!’ Karin wijst Joshua op het lampje aan zijn stuur. ‘O ja!’ Joshua knipt het snel aan. Het is helemaal niet prettig om in het donker te fietsen vinden de kinderen. Gelukkig hebben hun sportassen reflecterende strepen. Zo vallen ze toch een beetje op. Straks komen ze bij de winkels. De lampen van de etalages zijn daar aan, dat is fijn.

Er steekt een meneer het fietspad over. Menno remt hard en Joshua botst bijna tegen hem op. Karin maakt een grote slinger en belandt zo op de stoep.‘Hola,’ zegt de meneer. Het is wethouder De Pith. ‘Hebben jullie haast?’‘Ja, we willen snel naar huis,’ zegt Joshua. Menno kijkt verlegen. Hij vindt het een beetje spannend om met de wethouder te praten. ‘We zagen u helemaal niet.’ Karin wijst: ‘De straatlantaarn bij de oversteekplaats is kapot.’‘Ik ga er morgen meteen wat van zeggen op het gemeentehuis,’ belooft wethouder De Pith. ‘Het is belangrijk dat het verkeer elkaar goed kan zien.  De straatverlichting moet goed werken. Maar jullie moeten zelf ook zorgen dat je goed zichtbaar bent. Draag kleding met reflectie en zorg dat je verlichting het goed doet.‘

vervolg

‘Buurman?’ Joshua duwt Menno naar voren. ‘Mijn vriend wil wat zeggen.’ Menno kijkt boos naar Joshua. ‘Zeg dan!’ sist deze, ‘Je had toch een goed idee!’‘Bij onze school is het niet veilig,’ begint Menno dan. ‘Als we uit school zijn en naar huis willen lopen, botsen we soms bijna met de fietsers die daar rijden. Wilt u daar morgen dan ook wat van zeggen?’‘Eigenlijk heeft Menno een mooi bord gemaakt op zijn computer. Die kan daar zo opgehangen worden. Wilt u dat dan óók zeggen?’ Karin is best een beetje trots op haar vriend.

‘Ik heb een beter idee,’ zegt de wethouder dan. ‘Komen jullie maar eens langs op het gemeentehuis, met al jullie ideeën.’ Dat willen de kinderen wel. ‘En Menno? Jouw achterlichtje doet het niet. Maak jij dat in orde voordat je naar het gemeentehuis komt?’ Menno knikt. Dat had hij zelf niet gemerkt! Gelukkig heeft hij altijd reservelampjes in huis.‘En nu snel naar huis jullie,’ zegt de wethouder. Jullie ouders zullen wel ongerust zijn. En dat doen de kinderen.

Voor de ouders

Ook voor ouders is het belangrijk zich bewust te zijn van zichtbaarheid in het verkeer. Vooral in de  donkere maanden en bij slecht weer is het zaak goed zichtbaar te zijn.

Informatie voor de ouders staat op de site  www.schoolopseef.nl in de vorm van algemene  achtergrondinformatie over het thema en  kant-en-klare teksten en illustraties bij deze  kalenderplaat. Deze brieven kunt u overnemen in  de schoolkrant of nieuwsbrief van de school of naar aanleiding van het thema aan de leerlingen mee naar huis geven.

Delen

Inhoud wordt niet getoond omdat cookies niet toegestaan zijn.

Meer informatie