Lesmaterialen

SCHOOL op SEEF heeft allemaal losse lesmaterialen verzameld, voor op school en voor thuis. Van liedjes over veilig oversteken tot een checklist om de fiets van jouw kind te keuren. Filter op groep, thema, soort materiaal en/of uitvoering in de klas of thuis. In de linkerzijbalk met de naam "Kies lesmateriaal" kan je lesmateriaal selecteren om te bekijken.

Icoon Groep filter
Groep
Icoon Thema filter
Thema
Icoon Soort filter
Soort
Icoon Uitvoering filter
Uitvoering
Filter:
Groep
Thema
Soort materiaal
Uitvoering
Afbeelding golf bovenkant pagina

Je ziet momenteel alleen openbaar lesmateriaal. Log in bij Mijn SEEF om ook het afgeschermde lesmateriaal op deze pagina te bekijken.

Geselecteerd lesmateriaal

Lesbrief - Lesbrief Fietskunsten groep 7 en 8, les 3

Groep 7
Groep 8
Verkeerskunsten
Op school

Activiteiten

  1. Geef maar door!
  2. Bal vangen
  3. Blokkenrace

Deelvaardigheden

  • Opstappen
  • Wegrijden
  • Achter elkaar fietsen
  • Bocht fietsen
  • Met één hand fietsen
  • Fietssnelheid aanpassen
  • Anticiperen
  • Een rondje fietsen
  • Versnellen
  • Met snelheid een bocht fietsen
  • Meerdere handelingen tegelijk uitvoeren

Voorbereiding

  • Vraag de leerlingen met de fiets naar school te komen.
  • Vraag drie ouders/stagiaires/klassenassistentes om te helpen.
  • Verdeel de klas in drie groepen.
  • Geef de instructie aan de begeleiders.
  • Verzamel het materiaal.
  • Zet de oefeningen uit.

Benodigde tijd

  • Voorbereiding in de klas: 10 minuten
  • Instructie aan de begeleiders: 10 minuten
  • Drie oefeningen uitzetten: 30 minuten
  • Uitvoering: 45 minuten
  • Nabespreken: 5 minuten
  • Opruimen: 5 – 10 minuten

Werkwijze

Het thema ‘Fietskunsten’ bestaat voor groep 7/8 uit vier lessen waarin de basis vaardigheden van het fietsen verder worden geoefend. Elke les is onderverdeeld in drie activiteiten.

De doelen van deze les zijn:

  • activiteit 1: De leerlingen anticiperen op elkaars snelheid en houden rekening met ruimte die de andere fietsers innemen.
  • activiteit 2: De leerlingen combineren verschillende vaardigheden: zij houden controle over de fiets, houden rekening met de snelheid en afstand van andere fietsers en reageren op wat er gebeurt in de omgeving.
  • activiteit 3: De leerling schat afstanden in, fietst met een voorwerp in de hand, past zijn snelheid aan voor een bocht en houdt controle over de fiets.

Bij de pleinles zet u de drie oefeningen van tevoren uit. De klas wordt verdeeld in drie groepen en na elke 10 tot 15 minuten wordt er van oefening gewisseld. De begeleiders blijven bij de oefening staan, hierdoor hoeft de instructie maar één keer aan de begeleiders gegeven te worden.

Aan deze les wordt het spelelement toegevoegd door middel van het bijhouden van de punten. Het gaat er om welke groep de hoogste score haalt. De begeleider houdt de punten bij (eventueel samen met de leerlingen).

,3
Delen