Lesmaterialen

SCHOOL op SEEF heeft allemaal losse lesmaterialen verzameld, voor op school en voor thuis. Van liedjes over veilig oversteken tot een checklist om de fiets van jouw kind te keuren. Filter op groep, thema, soort materiaal en/of uitvoering in de klas of thuis. In de linkerzijbalk met de naam "Kies lesmateriaal" kan je lesmateriaal selecteren om te bekijken.

Icoon Groep filter
Groep
Icoon Thema filter
Thema
Icoon Soort filter
Soort
Icoon Uitvoering filter
Uitvoering
Filter:
Groep
Thema
Soort materiaal
Uitvoering
Afbeelding golf bovenkant pagina

Je ziet momenteel alleen openbaar lesmateriaal. Log in bij Mijn SEEF om ook het afgeschermde lesmateriaal op deze pagina te bekijken.

Geselecteerd lesmateriaal

Oefening - Lesbrief: Touwtje springen

Groep 1
Groep 2
Groep 3
Groep 4
Verkeersgedrag
Op school

Begrippen:

stoep, rijbaan, auto, scooter, fiets, voetganger, parkeerplaats, helm, springtouw

In de klas

  • Lees het verhaal met de leerlingen of speel het automatisch af op het digitale schoolbord.
  • Bespreek na. Hoe is het in jouw eigen straat? Druk of rustig? Wie steekt er weleens over in een drukke straat? Waar moet je dan op letten? Wie mag er al alleen naar school of naar de winkels?
  • Bekijk de plaat met de leerlingen. Benoem de verschillende verkeersbegrippen aan de hand van de begrippenwolk en stel verdiepingsvragen. Wie rijden of lopen er nog meer? Waar mag je parkeren? Wat zien jullie nog meer op de plaat?
  • Klik in de digitale versie van de verkeers- kalenderplaat op spellen, video’s en liedjes en ontdek samen met de leerlingen de verschillende interactieve elementen op de plaat.

Praktijkoefeningen

Oversteken tussen geparkeerde auto’s.In een drukke straat moet je soms oversteken tussen geparkeerde auto’s. Dit is gevaarlijk, want zo’n auto kan plotseling gaan rijden en de kinderen hebben slecht zicht op de weg. Hier oversteken doe je pas, als het echt niet anders kan!

Markeer met stoepkrijt de stoeprand. Plaats twee grote objecten (bijvoorbeeld vuilcontainers) waar-tussen de leerlingen kunnen oversteken. De leerlingen:

  • Lopen naar het startpunt en stoppen vóór de stoeprand.
  • Kijken of er iemand achter het stuur van de auto’s zit.
  • Lopen tussen de auto’s tot de denkbeeldige kijklijn en kijken ‘om het hoekje’.
  • Steken op de juiste manier over.

Zie ook films over Verkeerskunsten op www.schoolopseef.nl/lesmateriaal/verkeerskunsten

Praatplaat Touwtje springen

Verhaal: Touwtje springen

“Eén... Twee... Drie...” Mirte telt hardop. Tik, tik, tik, doet het springtouw elke keer als het de straat raakt. Mirte springt steeds zo hoog als ze kan.“Vijf... Zes... Zeven...” Ze is zo ingespannen bezig dat het puntje van haar tong uit haar mond steekt. Deze keer zal ze ècht de tien halen. Mirte speelt vandaag bij Fay. Ze doen een wedstrijdje touwtje springen. Joran en Mohammed draaien het touw. De auto’s mogen in de straat van Fay maar 30 km per uur. Dat lijkt heel langzaam. Maar als je aan het spelen bent, kun je soms nog best schrikken van een auto. Dus ook in deze straat moeten de kinderen goed opletten.

“Stoppen!” roept Mohammed. Er rijdt een auto de straat in. Gelukkig heel langzaam, zoals het hoort. Maar de kinderen staan midden op de weg en moeten aan de kant. “Af!” roept Fay. “Nu mag ik!”“Dat is toch niet eerlijk, ik moest opzij voor die auto!” Mirte gaat op het stoepje zitten mokken.“Niets mee te maken!” Fay gaat snel naast het touw staan. “Af is af. Kom op jongens, draaien!”Joran en Mohammed beginnen opnieuw. Nu telt Fay hardop. “Eén... Twee... Drie...”

Broem broem. Ineens komt er een scooter aan scheuren. De uitlaat van de scooter maakt een knetterhard geluid. Van schrik staat Fay stil. Het touw ketst tegen haar benen.

vervolg

“Wat doe je!” zegt Joran, “Je had makkelijk door kunnen gaan.” Maar Fay staat met haar vingers in haar oren. De scooter raast voorbij. “Ik schrik altijd van zulke harde geluiden,” zegt Fay terwijl ze het touw op raapt en aan Mirte geeft. “Ik doe niet meer mee, ok?” Ze loopt weg. “Wat een flauwerd!” Joran haalt zijn schouders op. “Wie wil er nu?”

Maar Mirte zegt: “Weet je dan niet meer dat Fay’s grote broer verleden jaar een ongeluk heeft gehad met zijn brommer? Hij moest toen heel lang in het ziekenhuis liggen!” Joran denkt na. Dat is waar ook. Ze hebben toen nog met de hele klas een kaart gemaakt voor hem. “Hoe kwam het ook al weer?”,vraagt Mohammed. “Volgens mij moest hij hard remmen voor een overstekend meisje,” vertelt Mirte. “En toen is hij met brommer en al uitge-gleden.”

Mirte rent op een drafje achter Fay aan. “He, wacht nou,” roept ze. Fay stopt. Ze kijkt verdrietig. “Het geeft niet,” zegt Mirte, “dat je schrikt van een brommer, bedoel ik.” Fay knikt. “Dat geluid vind ik echt niet fijn. Ik was gelijk af,” zegt ze.“Nee joh, gekkie,” zegt Mirte. “Je mag heus op-nieuw beginnen!” “Echt?” Fay kijkt blij. “Dan mag jij ook nog een extra keer.” Samen huppelen de meiden terug."

Voor de ouders

Ook voor ouders is het belangrijk zich bewust te zijn van het onvoorspelbare gedrag van kinderen in het verkeer. Zowel in hun rol als ouder als in hun rol van verkeersdeelnemer, komen zij hier immer mee in aanraking!

Informatie voor de ouders staat op de site www.schoolopseef.nl in de vorm van algemene achtergrondinformatie over het thema en kant-en-klare teksten en illustraties bij deze kalenderplaat. Deze brieven kunt u overnemen in de schoolkrant of nieuwsbrief van de school of naar aanleiding van het thema aan de leerlingen mee naar huis geven.

Delen

Inhoud wordt niet getoond omdat cookies niet toegestaan zijn.

Meer informatie