Lesmaterialen

SCHOOL op SEEF heeft allemaal losse lesmaterialen verzameld, voor op school en voor thuis. Van liedjes over veilig oversteken tot een checklist om de fiets van jouw kind te keuren. Filter op groep, thema, soort materiaal en/of uitvoering in de klas of thuis. In de linkerzijbalk met de naam "Kies lesmateriaal" kan je lesmateriaal selecteren om te bekijken.

Icoon Groep filter
Groep
Icoon Thema filter
Thema
Icoon Soort filter
Soort
Icoon Uitvoering filter
Uitvoering
Filter:
Groep
Thema
Soort materiaal
Uitvoering
Afbeelding golf bovenkant pagina

Je ziet momenteel alleen openbaar lesmateriaal. Log in bij Mijn SEEF om ook het afgeschermde lesmateriaal op deze pagina te bekijken.

Geselecteerd lesmateriaal

Lesbrief - Lesbrief: Met je ogen dicht

Groep 1
Groep 2
Groep 3
Groep 4
Verkeersgedrag
Verkeerskalender
Op school

Begrippen:

auto, kinderwagen, fiets, helm, marktkraam, fruit, scootmobiel, vogel, stoep, rijbaan

In de klas

  • Lees het verhaal met de leerlingen of speel het automatisch af op het digitale schoolbord.
  • Bespreek na.
  • Bekijk de plaat met de leerlingen. Benoem de verschillende verkeersbegrippen aan de hand van de begrippenwolk en stel  verdiepingsvragen. Wie gedragen zich allemaal gevaarlijk op deze plaat? Waarom? Wat moet jij doen als je zo iemand tegenkomt?
  • Klik in de digitale versie van de verkeers­kalenderplaat op spellen, video’s en liedjes en ontdek samen met de leerlingen de verschillende interactieve elementen op de plaat.

Praatplaat Met je ogen dicht

Verhaal Met je ogen dicht

‘Koekkruimels! Lekker!’ Karin en Tariq steken hun neuzen ver de lucht in. Het lijken wel twee  snuf fel ende hondjes. Ze zijn bijna bij de markt aangekomen en nu ze ruiken de stroopwafelkraam. Als ze naar de markt gaan, mogen ze vaak een zakje koek kruimels kopen. Deze keer zijn ze met de vadervan Tariq mee.

‘Ho, wacht even,’ zegt hij. ‘Ik heb hier een hele lijst boodschappen die ik eerst moet halen en dan halen we een zakje kruimels.’ De kinderen zuchten. ‘Toch niet heel, heel, héél erg veel?’ vraagt Tariq. ‘Jij wilde vanavond toch vis eten?’, vraagt zijn vader. ‘Die gaan we halen. En wat groenten, en dadels. En wat dacht je van een mooie bos bloemen voor je moeder? Als jullie me nou een beetje helpen, zijn we zo klaar!

’Bij het markplein is het erg druk. Veel mensen proberen hun auto te parkeren op het terrein achter de markt. Mensen die hun boodschappen al hebben gedaan lopen of fietsen met volle tassen.  Een jongen met een hele grote koptelefoon op loopt voorbij. Hij zingt hard en vals mee met zijn muziek. Tariq en Karin proesten het uit. ‘Haha, dat is echt grappig.’ De vader van Tariq moet er ook een beetje om lachen. Maar hij zegt erbij: ‘Op straat lopen met de muziek zo hard in je oren is niet zo slim.

Vervolg

Je kunt dan het verkeer helemaal niet horen. Stel je voor dat er nu een ambulance aankomt. Dan weet deze jongen helemaal niet dat hij aan de kant moet gaan.’ Dat is waar natuurlijk. Daar hadden de kinderen nog niet aan gedacht. ‘Nou,’ giechelt Karin, ‘Ik ga dat heus niet doen hoor, want het ziet er echt oenig uit!’

‘Pas op!’ Tariqs vader grijpt haar ineens bij haar arm. Ze werd bijna overreden door een fietser. Deze man zat op zijn telefoon te kijken. Hij slingert om Tariqs vader heen en fietst gewoon door. ‘Muziek  luisteren, op je telefoon kijken, het wordt steeds gekker!’ moppert Tariqs vader. ‘En jij liep zo hard te lachen, dat je helemaal niet oplette! Ik moet geloof ik mijn ogen openhouden voor iedereen hier op de markt!’‘Op mij hoef je niet te letten hoor pap,’ zegt Tariq. Ik kan met mijn ogen dicht zó naar de stroop­wafelkraam lopen.’‘Als je dat maar laat. Iedereen gaat nu gewoon weer zijn eigen ogen gebruiken.’ Tariqs vader pakt het boodschappenlijstje.

‘Wie het eerste de viskraam gevonden heeft, krijgt een extra koekkruimel.’ Joelend rennen de kinderen weg. Zo is boodschappen doen wel heel leuk!

Voor de ouders

Ook voor ouders is het belangrijk zich bewust te zijn van het gedrag van kinderen in het verkeer en van hun eigen rol daarbij. Zij kunnen door het geven van het goede voorbeeld en door met hun kinderen te praten en te oefenen een positieve bijdrage leveren aan de verkeerseducatie van hun kind(eren).

Informatie voor de ouders staat op deze website in de vorm van algemene  achtergrondinformatie over het thema en kant­-en­-klare teksten en illustraties bij deze  kalenderplaat. Deze brieven kunt u overnemen in  de schoolkrant of nieuwsbrief van de school of naar aanleiding van het thema aan de leerlingen mee naar huis geven

Delen

Inhoud wordt niet getoond omdat cookies niet toegestaan zijn.

Meer informatie