Lesmaterialen

SCHOOL op SEEF heeft allemaal losse lesmaterialen verzameld, voor op school en voor thuis. Van liedjes over veilig oversteken tot een checklist om de fiets van jouw kind te keuren. Filter op groep, thema, soort materiaal en/of uitvoering in de klas of thuis. In de linkerzijbalk met de naam "Kies lesmateriaal" kan je lesmateriaal selecteren om te bekijken.

Icoon Groep filter
Groep
Icoon Thema filter
Thema
Icoon Soort filter
Soort
Icoon Uitvoering filter
Uitvoering
Filter:
Groep
Thema
Soort materiaal
Uitvoering
Afbeelding golf bovenkant pagina

Je ziet momenteel alleen openbaar lesmateriaal. Log in bij Mijn SEEF om ook het afgeschermde lesmateriaal op deze pagina te bekijken.

Geselecteerd lesmateriaal

Lesbrief - Lesbrief Fietskunsten groep 3 en 4, les 2

Groep 3
Groep 4
Verkeerskunsten
Op school

Activiteiten

  1. Lopen en draaien met de fiets
  2. De fiets optillen en een noodstop maken
  3. Starten, stoppen en kijken

Deelvaardigheden

  • Lopen met de fiets aan de hand
  • Over een smal pad lopen met de fiets aan de hand
  • Fiets in evenwicht houden
  • Opstappen
  • Wegrijden
  • Fiets optillen over een hindernis
  • Over een smal pad fietsen
  • Links, rechts, links kijken
  • Reageren op een verkeerslicht
  • Remmen
  • Versnellen
  • Noodstop maken
  • Afstappen
  • Manoeuvreren met de fiets aan de hand
  • Fiets stevig wegzetten

Instructiefilm Slim starten, makkelijk wegfietsen

Voorbereiding

  • Vraag de leerlingen met de fiets naar school te komen.
  • Vraag drie ouders/stagiaires/klassenassistentes om te helpen.
  • Verdeel de klas in drie groepen.
  • Geef de instructie aan de begeleiders.
  • Verzamel het materiaal.
  • Zet de oefeningen uit.

Benodigde tijd

  • Voorbereiding in de klas: 10 minuten
  • Instructie aan de begeleiders: 10 minuten
  • Drie oefeningen uitzetten: 30 minuten
  • Uitvoering: 45 minuten
  • Nabespreken: 5 minuten
  • Opruimen: 5-10 minuten

Werkwijze

Het thema ‘Fietskunsten’ bestaat voor groep 3/4 uit vier lessen waarin de basisvaardigheden van het fietsen worden geoefend. Elke les is onderverdeeld in drie activiteiten.

De doelen van deze les zijn:

  • activiteit 1: De leerling houdt de fiets in balans terwijl hij er omheen loopt. De leerling draait de fiets rond in een schuur. De leerling zet de fiets stevig tegen een muur zodat deze stabiel blijft staan.
  • activiteit 2: De leering houdt rekening met de ruimte die de trappers van de fiets innemen als hij ernaast loopt. De leerling tilt de fiets over een obstakel heen. De leerling remt krachtig met de remmen van de fiets en maakt een noodstop.
  • activiteit 3: De leerling houdt balans op de fiets bij het rechtdoor fietsen op een smal pad. De leerling houdt balans met één voet op de grond wanneer hij moet wachten bij een verkeerslicht of een stopbord. De leerling kijkt naar links, rechts en weer naar links voordat hij wegfietst.

Voor delen van deze oefeningen is het handig om gebruik te maken van eventuele bestaande elementen op het plein, zoals een muur en een kleine schuur.

Bij de pleinles zet u de drie oefeningen van tevoren uit. De klas wordt verdeeld in drie groepen en na elke 10 tot 15 minuten wordt er van oefening gewisseld. De begeleiders blijven bij de oefening staan, hierdoor hoeft de instructie maar één keer aan de begeleiders gegeven te worden.

Delen