Lesmaterialen
SCHOOL op SEEF heeft allemaal losse lesmaterialen verzameld, voor op school en voor thuis. Van liedjes over veilig oversteken tot een checklist om de fiets van jouw kind te keuren. Filter op groep, thema, soort materiaal en/of uitvoering in de klas of thuis. In de linkerzijbalk met de naam "Kies lesmateriaal" kan je lesmateriaal selecteren om te bekijken.
Je ziet momenteel alleen openbaar lesmateriaal. Log in bij Mijn SEEF om ook het afgeschermde lesmateriaal op deze pagina te bekijken.
Geselecteerd lesmateriaal
Plattegrond - Fietskunsten in het verkeer, activiteit 2 Fietsen op een gelijkwaardigekruising
Doel
De leerling verleent, bij het naderen van een gelijkwaardige kruising, voorrang aan bestuurders van rechts. De leerling kijkt of hij voorrang krijgt van bestuurders van links.
Deelvaardigheden
- Vaart minderen bij de kruising
- Voor de kruising naar links, naar voren en naar rechts kijken
- Voorrang geven op een gelijkwaardige kruising
- Voorrang krijgen op een gelijkwaardige kruising
Materialen
- Stoepkrijt
- 20 rode markeerbollen
- 2 pylonen
- Staander
- Verkeersbord stop (B07)
Oefening - Opdracht 1
Laat één van de leerlingen rondjes fietsen om de pylonen A en B. Hij geeft op de kruising voorrang aan verkeer van rechts en hij kijkt of hij voorrang krijgt van verkeer van links.
De overige leerlingen:
- stappen op bij het startpunt
- fietsen rechtdoor tot de kruising
- minderen vaart bij de kruising
- kijken naar links, naar voren en naar rechts
- geven voorrang aan verkeer van rechts
- kijken of zij voorrang krijgen van verkeer van links
- steken het kruispunt over
- fietsen verder rechtdoor
- kijken over de linkerschouder achterom en steken de linkerhand uit
- fietsen om de markeerbollen heen
- remmen bij de stopstreep
- stappen af en lopen met de fiets aan de hand naar het begin van de route en sluiten aan in de rij.
Aandachtspunten
- De volgende leerling start als de leerling voor hem de bocht naar links gemaakt heeft.
- Tip voor kinderen die moeite hebben met het opstappen: laat de kinderen zittend starten. Bij het zittend starten is de juiste stand van de trapper iets voorbij het hoogste punt in de traprichting. Eén voet staat op de trapper en één voet staat op de grond.
- Goed remmen is geleidelijk tot stilstand komen, zonder te haperen of te stoten.
Differentiatie
- Laat in plaats van één leerling, twee leerlingen rondjes fietsen om de pylonen.
- Laat de leerlingen achter elkaar over de kruising fietsen. Ze maken hierbij een acht (vanaf het startpunt rechtdoor over de kruising, om de markeerbollen heen, langs de pylonen A en B en weer terug naar het startpunt). Ze komen elkaar dan op de kruising tegen en passen de voorrangsregels toe.