Lesmaterialen

SCHOOL op SEEF heeft allemaal losse lesmaterialen verzameld, voor op school en voor thuis. Van liedjes over veilig oversteken tot een checklist om de fiets van jouw kind te keuren. Filter op groep, thema, soort materiaal en/of uitvoering in de klas of thuis. In de linkerzijbalk met de naam "Kies lesmateriaal" kan je lesmateriaal selecteren om te bekijken.

Icoon Groep filter
Groep
Icoon Thema filter
Thema
Icoon Soort filter
Soort
Icoon Uitvoering filter
Uitvoering
Filter:
Groep
Thema
Soort materiaal
Uitvoering
Afbeelding golf bovenkant pagina

Je ziet momenteel alleen openbaar lesmateriaal. Log in bij Mijn SEEF om ook het afgeschermde lesmateriaal op deze pagina te bekijken.

Geselecteerd lesmateriaal

Oefening - Lesbrief: Ketting eraf!

Groep 1
Groep 2
Groep 3
Groep 4
Verkeersgedrag
Op school

Begrippen:

rijbaan, stoep, eenwielerfiets, fiets, step, motor, hond, voetganger

In de klas

  • Lees het verhaal met de leerlingen of speel het automatisch af op het digitale schoolbord.
  • Bespreek na. Waarom moet een fiets goede verlichting hebben? En remmen? Wat zijn reflec-toren? Wie draagt er een (fiets)helm? Waarom?
  • Bekijk de plaat met de leerlingen. Benoem de verschillende verkeersbegrippen aan de hand van de begrippenwolk en stel verdiepings vragen. Wat heb jij voor fiets? Wat zit er allemaal op en aan? Verlichting? En goede remmen? En wat zit er op de fiets van je vader/moeder? Ook een fietsstoeltje? Zitten daar riemen aan en voetsteunen?
  • Klik in de digitale versie van de verkeers kalender-plaat op spellen, video’s en liedjes en ontdek samen met de leerlingen de verschillende inter-actieve elementen op de plaat.

Praktijkoefeningen

Laat de leerlingen hun fiets mee naar school nemen. Download van de website www.schoolopseef.nl het formulier voor een fietskeuring en print deze uit.

Benoem met de leerlingen de verschillende element-en van de fiets en laat ze deze op de fiets aanwijzen. Is alles aanwezig? En doet alles het nog goed?

Praatplaat Ketting eraf!

Verhaal: Ketting eraf!

Mirte draait rondjes op haar fiets. Het is niet zomaar een fiets. Het is een fiets met maar één wiel. Ze heeft deze fiets een poosje geleden van haar eigen gespaarde geld gekocht bij de circuswinkel. Daarna heeft ze heel lang moeten oefenen. Eerst met haar vader aan de ene kant en haar moeder aan de andere kant. Later met nog maar aan één kant een steun. Maar nu kan ze het goed. Als een echte acrobaat fietst ze door de straat. Fay komt ook voorbij op haar stuntstep. Ze draait achtjes om Mirte heen en ze gebruikt het schuine gedeelte van een stoep als een soort schans. Zoef en dan - hup - een sprongetje erachteraan. Het is lekker om buiten te spelen.

Dan stopt Fay ineens en begint te sjorren aan haar helm. “Ik krijg kriebel op mijn hoofd van dat ding,” zucht ze. De meiden hebben allebei bescherming op hun hoofd, knieën, polsen en ellebogen. Maar na een tijdje wordt het best warm met zo’n helm op. Ze mogen de helm echt niet afzetten van hun ouders. Heel soms vallen ze nog wel eens. Zo kunnen ze tenminste geen nare verwondingen krijgen.

Een jongen fietst door hun straat. Maar ineens doet iets hij raars: zijn benen bewegen heel snel, maar hij komt niet meer vooruit! Verbaasd kijkt hij naar de meiden. Mirte moet hard lachen. Het ziet er zo gek uit. “De ketting van je fiets is eraf,” wijst Fay.

vervolg

De jongen stopt en stapt af. Fay en Mirte gaan bij hem kijken. “Dit kan ik gelukkig zelf maken,” zegt de jongen. Hij draait de fiets op zijn kop. Daarna legt hij de ketting weer om de tandwielen. Hij draait aan de trappers en - ja hoor - de ketting zit weer goed. De jongen fietst weer verder.

“Best knap,” zegt Fay. “Ik zou dat niet kunnen.”“Ik heb geen ketting op deze fiets,” zegt Mirte, “Dus dat kan bij mij gelukkig nooit gebeuren.”“Maar eigenlijk is het ook geen fiets om mee de weg op te gaan, toch?” vraagt Fay. “Hoezo niet? Ik kan echt ver fietsen hoor!” Mirte kijkt beledigd. Ze springt weer op de fiets en rijdt een rondje. Ze houdt haar armen wijd, zodat ze beter balans kan houden.

“Ik bedoel,” legt Fay uit, “dat een fiets toch veilig moet zijn? Er moet verlichting op zitten, reflectie, een bel en goede remmen.”“Ja,” zegt Mirte. “Maar het is ook heel belangrijk dat je kunt fietsen. Je arm uitsteken, over je schou-der kijken, bochten draaien en remmen. Dat kan ik als de beste.

”Fay springt ook weer op haar step. Als ze ver weg gaan, hebben ze allebei een veilige fiets. Maar vandaag spelen ze lekker buiten. Op de step en eenwieler fiets."

Voor de ouders

Ook voor ouders is het belangrijk zich bewust te zijn van belang van een fiets die in goede staat verkeert. Ook al zullen de kinderen van deze leeftijd niet vaak alleen op pad gaan, is het in ieders belang dat bijvoorbeeld ook hun verlichting werkt!

Informatie voor de ouders staat op de site www.schoolopseef.nl in de vorm van algemene achtergrondinformatie over het thema en kant en klare teksten en illustraties bij deze kalenderplaat. Deze brieven kunt u overnemen in de schoolkrant of nieuwsbrief van de school of naar aanleiding van het thema aan de leerlingen mee naar huis geven.

Delen

Inhoud wordt niet getoond omdat cookies niet toegestaan zijn.

Meer informatie